Deel dit artikel
-

Internetverkopen detailhandel stijgen minder hard

De internetverkopen stijgen steeds minder hard. Na 2014 is het verschil met de omzet een jaar eerder niet meer kleiner geweest dan in het vierde kwartaal van 2018: 16,0 procent. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Vooral bij de pure internetverkopers was het verschil in omzet kleiner (9,9 procent). Pure internetverkopers, dus zonder fysieke vestigingen, realiseerden in het vierde kwartaal van 2018 een 26,1 procent hogere omzet.

De omzet van de totale detailhandel was in het vierde kwartaal van 2018 3,2 procent hoger dan een jaar eerder. Het verkoopvolume was ook hoger, maar het verschil met een jaar eerder was kleiner dan bij de kwartaalcijfers van de voorgaande twee jaar.

In de meubelwinkels trok de negatieve omzetontwikkeling van het derde kwartaal bij. In het vierde kwartaal zette deze branche 2,1 procent meer om dan in het vierde kwartaal van 2017. Winkels in consumentenelektronica zetten voor het eerst sinds 2014 weer meer om (2,3 procent). De omzet van de speelgoedwinkels was weer fors lager met min 13,1 procent.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

Een aanzienlijk deel van de groei is ongetwijfeld te verklaren door allerlei producten simpelweg niet in de echte winkel aan te bieden. “Web only”. Zo kan ik ook groeien. De rek is er inmiddels kennelijk uit, of de klanten pikken het niet langer meer dat ze met de webshop worden afgescheept.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond