Deel dit artikel
-

Leaseplan: ‘Binnen 5 jaar over op digitaal businessmodel’

Leaseplan wil binnen drie à vijf jaar helemaal over zijn op een digitaal bedrijfsmodel. De organisatie fungeert dan als integrator met nieuwe en tweedehands auto’s.

Momenteel heeft de organisatie twee miljoen auto’s op de weg die het verhuurt aan grote en kleinere bedrijven. Het merendeel daarvan rijdt op diesel, maar CEO Tex Gunning wil per 2030 een vloot met nog elektromotoren.

“Any car, anytime, anywhere”, verwoordde hij zijn strategie onlangs bij BNR.

“Het digitaliseringsproces daar naartoe duurt drie tot vijf jaar. We zijn dan een integrator. We kopen, verzekeren, financieren, doen onderhoud en de verkoop.” De spil bij die laatste activiteiten wordt Carnext.com. Dat moet een internationaal opererende marktplaats worden. “Je moet er ook een auto kunnen huren. Met je abonnement kun je dan na zes maanden weer een andere auto kiezen”, aldus de topman.

De beschreven transitie zal met name de tussenhandel raken. Jaarlijks krijgt Leaseplan tussen de 250.000 en 300.000 auto’s terug van zijn klanten. Die wagens zijn rond drie à vier jaar oud en zouden normaalgesproken via de tussenhandel en dealer naar de consument gaan. Die middenlaag wil Gunning omzeilen. “Het wordt een Europese marktplaats.”

Foto: cdorobek (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond