Lufthansa sluit distributiedeal met Routehappy en Travix

De Lufthansa Groep heeft een meerjarenovereenkomst gesloten met Routehappy, een oplossing waarmee airlines beter kunnen laten zien wat hun product inhoudt. Deze rijke content moet een betere shoppingbeleving bieden aan consumenten.

Van oudsher is de informatie die de klant ziet bij het boeken van een ticket gericht op de prijs en beschikbaarheid. Dat biedt weinig ruimte voor differentiatie. Daar komt bij dat vrijwel geen enkele airline nog all-in prijzen rekent maar in plaats daarvan een basisprijs voor het vervoer waarna de reiziger de vlucht kan aankleden met zaken als loungetoegang, maaltijden aan boord of gereserveerde plaatsen aan boord. Die extra’s zijn niet goed inzichtelijk te maken in de oude distributiesystemen.

Routehappy (inmiddels onderdeel van ATPCO) is in dat gat gesprongen. Om beter inzichtelijk te maken wat een passagier koopt, onderscheidt Routehappy vier contentcategorieën: Scores (beoordelingen van passagiers), Amenities (de faciliteiten en diensten die de airline biedt), Universal Product Attributes (de manier waarop het product wordt getoond) en Universal Ticket Attributes (het weergeven van de voorwaarden, extra’s en eventuele kosten daarvan). Deze informatie is op te roepen via API’s.

Bij Lufthansa worden de mogelijkheden van Routehappy aangesloten op de NDC API die de luchtvaartgroep zelf al heeft ontwikkeld.

Samenwerking met Travix

Vandaag is ook bekend geworden dat Travix gaat werken met die NDC API van de Lufthansa Groep. Dit betekent dat er een rechtstreekse koppeling komt tussen Travix en het NDC-aanbod- en ordersysteem van Lufthansa. Met zo’n direct connect oplossing worden de kosten van distributiesystemen omzeild.

Deze nauwere samenwerking maakt deel uit van het NDC-partnerprogramma van de Lufthansa Groep en biedt klanten veel uiteenlopende voordelen, waaronder rich content, de scherpste ticketprijzen, keuzemogelijkheden en aanvullende diensten van de groep. Deze NDC-voordelen van Lufthansa zijn alleen beschikbaar via het NDC-distributiekanaal. De implementatie is al begonnen en de eerste boekingen worden deze zomer verwacht, aldus Travix, dat zelf overigens ook weer een klant is van Routehappy.

 

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug