Deel dit artikel
-

Emerce B2B Digital: ‘We maakten alle klassieke fouten’

“We moeten dit leren, anders zijn we ooit weg uit de markt”, zegt Leon Hermse. De manager marketing & innovation vertelde gisteren op Emerce B2B Digital waarom en hoe zijn concern Vebego de eerste stappen op het digitale terrein zette.

De leiding van het familiebedrijf uit Limburg besefte drie jaar geleden dat het nodig was internet te verkennen. Die realisatie kan als laat worden bestempeld, maar niet vreemd vanwege de achtergrond van Vebego.

De onderneming uit Limburg zit in de – wat heet – arbeidsintensieve business. In Nederland is het bijvoorbeeld bekend van schoonmaakbedrijf Hago, verantwoordelijk voor het schoonmaken van de NS-treinen maar ook Schiphol en Ziggo Dome. Dat doet het met 75.000 man in ruim zestig bedrijven en nog eens zeventig joint-ventures. Gezien de aard van het werk, veelal handwerk, stond online B2B-business niet direct bovenaan de agenda.

Hermse “We moeten online leren, anders zijn we ooit op enig moment weg uit de markt”. Directe bedreiging van de kernactiviteiten is er niet, maar niets strategisch doen met internet kon op lange termijn geen optie zijn.

Onder leiding van Hermse gaf de corporate een klein team alle vrijheid om een interne, extern gerichte start-up te beginnen. “En natuurlijk maakten we alle klassieke fouten. We hebben lang aan een eigen product gebouwd en toen we klaar waren, was al het budget verbrand. We werkten echt niet met MVP’s.”

Alle inspanningen leidden tot de oprichting van webshop CleanDeal. Dat verkoopt schoonmaakmiddelen. Men nam aan dat dat enkel interessant zou zijn voor de B2B-markt, maar vanwege de heel specialistische producten raakt het ook en snaar op de consumentenmarkt. Dertig procent van de omzet komt uit B2C-sales. Maar ook de B2B-handel bracht verrassingen. Tattooshops waren niet echt de eerste klanten die CleanDeal verwachtte, maar die groep vond de weg naar Limburg wel vanwege de kwaliteit van de reinigingsproducten.

“Dat bracht ons tot het besef dat we niet in gevestigde denkbeelden mogen blijven hangen.”

Vandaag de dag is er ook al een tweede online shop live met schoonmaak- en reinigingsmiddelen. Alpheios opereert behalve in Nederland ook in België. De in totaal drie shops bedienen veertigduizend klanten, verwerkten twaalfduizend orders afgelopen jaar en biedt werk aan drie FTE.

De rol van de corporate start-up verandert in de loop van de tijd waarschijnlijk richting een digitaal expertisecentrum voor de andere, buitenlandse labels van het Vebego-Concern.

Foto’s: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond