Deel dit artikel
-

[Agency Talk] ‘Markt digital agencies wordt lastiger, krapper’

Er vindt momenteel een omslag plaats in de wereld van de digitale bureaus. Klanten gaan meer in huis doen, budgetten voor bureaus worden kleiner en zij moeten intensiever werven. Tijd voor zelfreflectie en ondernemerschap.

“De leads komen minder makkelijk binnen en als bureau moet je beter kijken waar de addressable market zit. Wat wil een klant, wat is belangrijk? We moeten beter marketing en sales inzetten, proactiever worden en onszelf opnieuw uitvinden op dit vlak.”

Elvire Jaspers windt er geen doekjes om in haar reflectie op de markt voor digital agencies. De CEO van WeAreBrain: “En Google is de grote winnaar, want we gaan allemaal de activatie in om nieuwe sales te winnen.”

Onder haar betoog zit de existentiële vraag naar wat een bureau wil zijn en doen en hoe ze dat moeten uitdragen. Dat laatste is een marketingvraagstuk in de sferen van merkbouwende communicatie. Zo lang dat geen strategie is, rollen de muntjes hoofdzakelijk naar Google toe.

In dit vraaggesprek met Emerce TV signaleert Jaspers, tevens bestuurslid van belangenorganisatie Dutch Digital Agencies, dat opdrachtgevers er langer over doen om een extern bureau in te schakelen en dat de budgetten kleiner worden. “Door politieke en economische onzekerheid word het veel minder.”

De tweede tafelgast in deze marktbeschouwing is Remmert Stipdonk, oprichter fresk.digital deelt die ervaring. “Het is moeilijker om aan boord te blijven bij klanten. Bureaus vinden het moeilijker om opdrachten te vinden en behouden en het profiel van je bureau speelt hier wel een rol in. Klanten bezuinigen eerder op de ene rol van een leverancier dan de andere. Wijzelf moeten dus goed nadenken over, ten eerste, hoe je moet aansluiten op het interessegebied van je klanten. Daarnaast moet je je expertise delen met de markt om in de picture te blijven.” Een marketingissue.

Stipdonk signaleert nóg een trend die knaagt aan de rol en positie van digitale bureaus. “Klanten kunnen over de hele linie meer zelf.” Over de jaren heen verwerven ze zelf kennis die tot dat moment extern werd ingekocht. Niet zelden blijkt dat zelf incorporeren goedkoper is dan van buiten betrekken. “Je moet dus nadenken over waar je toegevoegde waarde biedt en jezelf opnieuw uitvinden.”

Zijn tafelgenoot geeft als voorbeeld, dat een agency de minder sexy maar even noodzakelijke stukken kan oppakken. “Doe geen AI, maar AI-regelgeving of cybersecurity. Wed niet op één paard qua platformen en expertise. Het is verstandig om je activiteiten als bureau te spreiden.”

Het volledige vraaggesprek, van twintig minuten, is hier te bekijken op Emerce TV.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond