Deel dit artikel
-

Max Kreijn (NearSt): ‘We koppelen met ieder initiatief dat mensen de winkelstraat in wil krijgen’

De nummer 1-positie in de Emerce Top 10 European Startups is dit jaar voor het Britse NearSt, dat lokale winkelvoorraad online inzichtelijk maakt om consumenten weer de winkelstraat in te krijgen. “We willen ieder product op ieder schap met het internet verbinden”, zeg Nederlander Max Kreijn (36), Strategic Lead en medeoprichter.

Voor zijn werk als strateeg bij reclamebureau Ogilvy & Mather trok Kreijn naar Londen. Niet dat hij er ooit een reclame heeft gemaakt; hij richtte zich op intelligentie halen uit publiek beschikbare data om daarmee merken te helpen. Die ervaring kwam goed van pas na een letterlijk ‘lightbulb’-moment: vlak voor een etentje ging een lamp kapot, via internet kwamen alleen resultaten van webwinkels en na drie kwartier zoeken in de winkelstraat vond Kreijn de specifieke lamp in een winkel vijf minuten bij hem vandaan. Het idee voor NearSt was geboren. “Waarom is het vele malen eenvoudiger om een product in een warehouse kilometers verderop te vinden dan in een winkel om de hoek?”, vroeg hij zich af. Onder het motto ‘Getting people back into the high street’ is daarop besloten om lokale voorraden te verbinden met het internet en online vindbaar te maken. Om winkeliers daarmee tools en data in handen te geven als wapen tegen de verdrukking door marketplaces als Amazon. “We merken een grote behoefte aan een tegenactie. Wat dat betreft is er een gezamenlijke vijand. Plus: verschillende onderzoeken geven aan dat mensen steeds vaker lokaal willen shoppen.”

Het resultaat is een ‘live view’ van lokale winkelvoorraden bij gebruikers in de buurt door het point of sale of voorraadbeheersysteem van retailers te koppelen aan het internet. Waardoor volledig geautomatiseerd een webshop wordt gecreëerd. Door partnering met Google verschijnen de gekoppelde producten ook in de See What’s In Store-functie van de zoekgigant. Tegen een extra vergoeding – bovenop een eenmalig bedrag voor voorgenoemde zaken – draait NearSt ook Local Inventory Ads. “Google wil zo relevant mogelijk zijn voor zijn klanten. En lokaal iets vinden is aantrekkelijk voor hen. Als een product dat iemand via zijn mobiel zoekt beschikbaar is bij een winkel dicht bij hem, laat Google die als eerste zien in plaats van bijvoorbeeld een Amazon-resultaat.”

Inmiddels is het bedrijf op weg om ruim duizend winkeliers in het Verenigd Koninkrijk aan te sluiten en wordt volgend jaar de stap naar de Verenigde Staten gemaakt. Kreijn verwacht daarvoor een verdubbeling van het personeel in de komende maanden. Terwijl er volgend jaar ten minste één nieuw platform aangesloten moeten worden. Niet alleen zoekmachines, maar allerlei online diensten zijn mogelijk. Waarvoor recent een nieuwe funding-ronde is afgerond. “We bouwen aan een wereldwijde database van real time lokale voorraad data.”

Jullie lijken vorig jaar je product/market fit te hebben gevonden. Hoe verliep de weg daarnaartoe?
“Bij onze start dachten we dat we mensen het beste de winkelstraat in konden krijgen door een eigen app te bouwen. Al gauw merkten we echter dat we meer impact kunnen hebben door onze voorraaddataoplossing open te stellen. Behalve dat we ons daardoor op één ding focussen waar we goed in zijn, kunnen consumenten onze oplossing gebruiken in apps waar ze al mee werken. Wij blijven op de achtergrond.”

Het lijkt of het succes van jullie product staat of valt met de accuratesse van het voorraadbeheer. Is daar veel werk aan de winkel?
“Nee, we merken dat het retailers stimuleert om hun voorraadinformatie extra goed op orde te hebben, nu het ook gebruikt wordt voor externe doeleinden. Bovendien optimaliseert onze software de voorraden ook. Zo hebben we een algoritme dat vast kan stellen of een product daadwerkelijk op voorraad is, als een winkel aangeeft dat dit zo is. Daarbij zien we ook waar mensen naar zoeken, dus kunnen we retailers tips geven over wat zij het beste op voorraad kunnen houden.”

Een regelmatig gehoorde klacht is dat retailers weinig data terugkrijgen van techpartijen. Hoe zit dat bij jullie?
“Om meer mensen in de winkelstraat te krijgen, is het delen van relevante data met winkeliers essentieel. Zoals weten welke producten ze in hun voorraad zouden moeten opnemen of wat in hun winkel wel en niet populair is. Aan de andere kant beschermen we de voorraadinformatie van een winkel. Deze data is en blijft eigendom van de winkelier. We geven ze volledig inzicht en controle over waar het verschijnt.”

Je noemt Google het eerste platform waar jullie mee samenwerken. Welke gaan volgen?
“We kunnen koppelen met ieder initiatief dat mensen de winkelstraat in wil krijgen. Wat betekent dat dit ook Instagram Shopping zou kunnen zijn. Nu word je daar, door op een product te klikken, nog naar een online marktplaats geleid, maar via ons leidt dat dus ook naar een winkel vijftig meter van je vandaan die het product op voorraad heeft. En ook richting een Deliveroo, Uber Eats of andere lokale bezorgdiensten zie ik kansen. Die zouden naast voedsel ook goederen kunnen gaan bezorgen op basis van onze data. Naar die toekomst bouwen wij nu toe.”

Je kunt dus allerlei kanten op. Hoe houd je focus?
“De laatste tijd worden we door steeds meer partijen benaderd die toegang willen tot onze data. Daarbij kunnen wij heel duidelijk aangeven wat we wel en wat we niet willen. Alles wat we doen moet namelijk de missie ondersteunen om mensen weer de winkelstraat in te krijgen. Daarom zijn andere initiatieven, zoals winkels in een stadscentrum of winkelcentra die samen een online platform opzetten, geen concurrenten, maar potentiële partners.”

Daarover gesproken, Google is zelf in de VS gestart met een dienst die aardig op die van jullie lijkt. Een bedreiging?
“Veel van wat we met Google doen is gerelateerd aan Google Shopping. Onze technologie maakt deze nieuwe ontwikkeling binnen Google op schaal mogelijk. We zien dit dus niet als een bedreiging. In tegendeel, het is een goede stap voorwaarts om winkelstraten relevanter te maken.”

Wanneer is NearSt een succes?
“Als we over een aantal jaren zeggen: ‘Weet je nog dat we in 2019 dachten dat online shoppen het makkelijkste was.’ Want het mag dan heel makkelijk zijn om iets online te kopen, het in handen krijgen is al een andere zaak. En dan moet het ook nog eens passen, geschikt zijn et cetera. Daar zitten nog veel haken en ogen aan. Daar hebben lokale winkels echt een meerwaarde.”

* Dit artikel is eerder gepubliceerd in het novembernummer van Emerce Magazine #174.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond