Deel dit artikel
-

Mediabestedingen Olympische Spelen fors minder dan EK voetbal

De mediabestedingen rondom de Olympische Spelen dit jaar zijn veel minder dan die rondom het afgelopen EK voetbal. In totaal is er vanaf de start van de Spelen tot nu, nog geen 11,5 miljoen euro uitgegeven. Dat blijkt uit onderzoek van media registratiebureau Adfact.

In de aanloop naar en tijdens het EK afgelopen juli werd door Nederlandse adverteerders ruim 81,2 miljoen uitgegeven.

Uit de gegevens blijkt dat er vooral is geadverteerd op televisie (ruim 7,8 miljoen euro). Grootste besteder was automerk Toyota, met bijna 2,5 miljoen. Dit is een fors verschil met de mediabestedingen rondom het afgelopen EK: supermarktketen Jumbo gaf toen alleen al bijna 20 miljoen euro uit aan reclame.

Een verklaring voor het veel lagere bedrag is dat er scherpe regelgeving is bij het adverteren rondom de Olympische Spelen. De regels zijn streng, het uitgangspunt hierbij is dat persoonlijkheid, naam, afbeelding of sportprestatie van de topsporters tijdens de Spelen niet gebruikt mag worden voor reclamedoeleinden (tenzij vooraf uitdrukkelijke toestemming is verleend door het IOC of NOC*NSF). Ook wordt er rekening gehouden met de merkrechten en portretrechten op de naam en/of afbeelding van de Olympiër. Indirect adverteren is wel toegestaan.

Officiële sponsors van de Olympische Spelen zijn de enige merken die commercieel gebruik mogen maken van de Olympische merken: niet alleen de Olympische ringen, maar ook termen als ‘TeamNL’ en afbeeldingen van de officiële mascotte(s). Deze zomerspelen waren de hoofdsponsors Coca Cola, Atos, Bridgestone, Dow, GE, McDonald’s, Omega, Panasonic, P&G, Samsung en VISA.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

1 Reactie

Arne - Furore IM

Op zich wel logisch ook, denk dat als je de kijkcijfers van TV en streams naast elkaar legt, dat je ook wel een aanzienlijk verschil krijgt tussen de OS en het EK voetbal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond