Deel dit artikel
-

Meer Nederlanders hebben interesse voor Black Friday, maar scepsis blijft

Twee derde van de Nederlanders kent inmiddels Black Friday en één op de vijf gaat dit jaar op 24 november op koopjesjacht. De helft van de consumenten is echter sceptisch over het niveau van de aanbiedingen. Twee derde wil zich niet zo’n dag voor laten schrijven: zij bepalen zelf wel wanneer ze gaan shoppen, zo blijkt uit online onderzoek van Motivaction onder 1.032 Nederlanders.

Black Friday is een uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen dat sinds enkele jaren ook in Nederland sterk aan populariteit wint. In de VS geldt de dag als aftrap van het cadeauseizoen. Vanaf vrijdag 24 november tot en met maandag de 27ste – ook wel Cyber Monday genoemd – kunnen consumenten profiteren van speciale aanbiedingen en kortingen van zowel webshops als gewone winkels.

Ook al is het fenomeen nog niet zo lang geleden in ons land geïntroduceerd, toch weet inmiddels één op de vijf Nederlanders goed wat Black Friday inhoudt. Nog eens 44 procent weet de koopjesdag op zijn minst redelijk te plaatsen. Bij millennials is de totale bekendheid met 84 procent nog veel hoger dan gemiddeld.

Vorig jaar deed 7 procent van de Nederlanders mee aan Black Friday. De millennials participeerden het meest; daarbinnen deden de 25-34 jarigen iets vaker mee (dan jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Senioren, toch ook vaak tuk op koopjes, lieten de dag nagenoeg links liggen.

Dit jaar zijn de vooruitzichten voor de retailers nog veel beter. 18 procent van de Nederlanders verwacht op koopjesjacht te gaan

Online winkels profiteren naar verwachting meer van de Black Friday verkeer dan fysieke winkels. Dertig procent van de Black Friday fans verwacht hoofdzakelijk of uitsluitend online te gaan winkelen, 16 procent denkt dat hoofdzakelijk of uitsluitend in fysieke winkels te gaan doen. Bol.com en MediaMarkt worden het meest genoemd als outlets waar men zeker een kijkje gaat nemen.

Bovenkleding (41 procent), schoenen (36), parfum/eau de toilette (28), beautyproducten/make-up (21), computers/laptops en speelgoed (beide 20 procent) zijn de meest populaire producten voor Black Friday fans.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond