Metapeople-Netbooster wordt Artefact

De marketingbureaus Metapeople en Netbooster nemen de naam aan van het bedrijf waarmee ze afgelopen zomer fuseerden. Vanaf vandaag gaan de bureaus in zeventien landen door het leven als Artefact.

Groepsdirecteur van Guillaume de Roquemaurel van Artefact (foto, 2e van links) legt aan Emerce uit: “Binnen de nieuwe constellatie hadden we een nieuwe naam nodig. We zijn nu met meerdere merken actief en omwille van de herkenbaarheid kiezen we voor één naam. Artefact vanwege diens specialisatie in marketing, data en kunstmatige intelligentie.”

Ook het team van Metapeople in Utrecht, onder leiding van Lennert de Rijk, ondergaat vandaag de naamsverandering. Duitsland en Engeland krijgen, vanwege de stevige marktpositie met hun huidige namen Metapeople en 4Ps Marketing, een jaar de tijd voor de rebranding. Die omvat behalve een nieuwe naam ook een nieuwe huisstijl en positionering. De positionering richt zich sterk op datagedreven marketing.

Afgelopen zomer doorliep De Roquemaurel een fusie met Netbooster. Artefact was op zoek naar nieuwe financiering, Netbooster zocht een culturele injectie om het ondernemerschap in de organisatie terug te krijgen. “Het bedrijf heeft kantoren in meerdere landen. Wat zo mooi is, is dat veel van de oprichters ook na de uitkoop van hun bedrijf nog steeds aan boord zijn. Het ondernemerschap zit er nog steeds in.”

Na de laatste handtekening onder het fusiecontract vorig jaar is met de landenteams aan de nieuwe strategie gewerkt.

“Artefact is begonnen met consulting rondom de bekende systemen en afgelopen jaren zijn we uitgebreid met support voor media, marketing, AI, creatie. Alles dat je nodig hebt om een probleem op te lossen. We nemen het op tegen the big four consultancybedrijven en profileren ons specialistisch als ‘digital engineers’.”

“Facebook en Google zijn merken geworden. Hun gebruikers mogen hele hoge eisen stellen. Die worden gehonoreerd. Bestaande merken zijn dat niet gewend. Wij helpen hen daarbij. Centraal daarin staan digital, data en kunstmatige intelligentie.”

Artefact, tot voor kort Netbooster Group, staat in Parijs aan de beurs genoteerd. De groep sluit 2017 naar verwachting af met een omzet van vijftig miljoen euro. Volgens de plannen die het management aan de financiële markt presenteert (PDF) moet dat bedrag in 2020 groeien tot honderd miljoen euro.

De grootste groei wordt verwacht uit consulting en datadiensten. Om die geplande groei in Nederland te realiseren wordt binnenkort een hoofd Consultancy aangesteld, “met focus op datascience en AI.” Bij het verschijnen van dit artikel was nog niet bekend wie die rol gaat vervullen.

Update 30-01-2018 08:53: Zojuist maakte het Artefact bekend dat het 15,6 miljoen euro heeft opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen (PDF)

2 Reacties

Niet te verwarrren met Artefact Group (https://www.artefactgroup.com/) …

Dank voor je aanvulling, Peter.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug