Deel dit artikel
-

Mobiele marktanalist Distimo overgenomen door App Annie

Mobiele marktanalist Distimo Holding uit Utrecht is overgenomen door zijn internationale branchegenoot App Annie. Het Nederlandse bedrijf wordt het R&D-centrum van App Annie.  

De overnamesom is niet bekendgemaakt, maar App Annie heeft zeventien miljoen dollar opgehaald bij IDG Capital Partners, Greycroft Partners en Sequoia Capital om de overname te financieren. Naar verluidt wordt een deel contant betaald en een ander deel met aandelen. Met Distimo erbij telt App Annie nu 240 werknemers. Gezamenlijk analyseren ze zeshonderdduizend apps in de appwinkels van Apple en Google.

De twee bedrijven waren voorheen elkaar grootste concurrenten, maar hebben drie maanden onderhandeld, zegt CEO Bertrand Schmitt. De eerste gesprekken waren op het Mobile World Congress in Barcelona.

Distimo is vijf jaar geleden opgericht in Utrecht. ‘Het waren vijf fantastische jaren’, schrijft CEO Vincent Hoogsteder op zijn blog. Bij eBuddy deed Hoogsteder, samen met zijn drie compagnons, het idee voor hun bedrijf op. ‘Iedere dag was ik als productmanager Mobiel uren bezig met het downloaden van statistieken bij GetJar en iTunes en analyseren van verkeer en omzet,’ vertelde Hoogsteder in 2012 aan Emerce. ‘Dat was allemaal handwerk. En dan vroeg onze directeur ook nog om analyses van de cijfers van concurrenten. Dat kon niet.”

In vrij korte tijd besloot Hoogsteder, met zijn eBuddycollega’s Remco van den Elzen, Ruben Heerdink en Tom Jansen, om dat download- en analyseproces te automatiseren. Het systeem downloadt publieke data uit de appstores en combineert die met de private data van ontwikkelaars. De optelsom van al die data, rapporten per land en benchmarks, werden verkocht aan giganten als Nokia en Samsung.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond