Multinationals vleugellam met toekomstige technologie

De marketeers van multinationals zitten niet te wachten op noviteiten als AI predictive modelling, programmatic marketing en het Internet of Things. Ze kunnen geen mensen vinden om ermee om te gaan.

Tussen de vijftig en 75 procent van de marketeers van multinationals geeft deze specifieke gebieden aan als punten van zorg qua recruiting. Dat blijkt uit een onderzoek van Circus Street voor de World Federation of Advertisers (WFA), een groep wiens leden jaarlijks negenhonderd miljard dollar reclamegeld besteden.

De respondenten willen niet per se experimenteren met de nieuwste technologieën, maar wel de zin en onzin van elkaar kunnen scheiden. Een actueel voorbeeld is blootstelling aan advertentiefraude op programmatic exchanges. Meer of grotere eigen programmaticteams zouden de risico’s op dat gebied kunnen terugdringen.

Een blik in de keuken van de 22 ondervraagde bedrijven, samen goed voor budgetten van 25 miljard dollar, brengt ook andere zorgen aan het licht. Er blijken grote gaten aanwezig tussen de bestaande en gewenste praktijk op het gebied van digitale transities en e-commerce. Bij acht op de tien is transitie een prioriteit, maar scoort performance met 41 procent ronduit laag.

De rondvraag verraadt ook dat er op digitaal gebied fundamentele gebreken zijn op het gebied van kennisverwerving. Slechts 31 procent doet nieuwe kennis op via training & coaching. De meesten betrekken hun kennis uit het nieuws en vakbladen, associaties, onderlinge contacten en netwerkbijeenkomsten.

Foto: Jon Jordan (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug