Deel dit artikel
-

NDC mediagroep doet Friese proef met iBeacons

Krantenuitgever NDC mediagroep houdt een proef met iBeacons om reclame via online en offline media bij elkaar te brengen.

Tot eind dit jaar test NDC mediagroep in Leeuwarden met dertig winkeliers welke rol mobiele reclame via iBeacons in de toekomst kan spelen voor de reclamepraktijk van zijn kranten.

De uitgever gebruikt hiervoor het systeem Lightcurb dat door Snakeware is ontwikkeld. Bij de proef is ook het mobiele bureau Alledaags uit Groningen betrokken om de app te bouwen.

In een dertigtal winkels zal een iBeacon worden geïnstalleerd. Dat is een klein kastje dat signalen in een straal van vijftig meter uitzendt. Winkelend publiek dat een winkel passeert met zo’n zendertje kan commerciële en informatieve boodschappen op zijn telefoon ontvangen. Reclame bijvoorbeeld. Daarvoor moet men wel de Lightcurb-app op zijn toestel hebben.

Het overkoepelende doel is om winkelend publiek en ondernemers met elkaar te verbinden. Deze test is bedoeld om ervaringen op te doen en uit te wisselen. NDC mediagroep vindt het in zijn belang om hieraan als uitgever in de regio een bijdrage te leveren. “iBeacons zijn de perfecte manier om de online en offline wereld samen te brengen. Wij willen ondernemers graag helpen die verbanden te leggen”, zegt Peter Idema, marketingmanager NDC mediagroep.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Met een app als iBeacon Detector (Android) is via de telefoon te achterhalen of en welke beacons in een omgeving actief zijn. De Amerikaanse webuitgave Buzzfeed achterhaalde hiermee bijvoorbeeld dat er in New York City honderden digitale bakens van een reclamebedrijf heimelijk signalen detecteerde, mogelijk voor commerciële doeleinden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Arno Naafs

Technisch fantastisch. De uitdaging met dit soort nieuwe ontwikkelingen ligt hem echter met name in de bereidheid van het winkelend publiek om zo’n app te installeren om vrijwillig reclame op te ontvangen. Dan is het echt zaak het zo aantrekkelijk en relevant mogelijk te maken om 1. die app te installeren en 2. in te gaan op de aanbieding.

Jan Jaap

Medio September hebben wij samen met de VVV Amersfoort een proef gedraaid in Amersfoort en daarbij alle monumenten die meededen aan de Open Monumentendag voorzien van een ibeacon (60 stuks) en deze verwerkt in een app: Monumentum. (www.monumentumapp.nl). Bezoekend publiek is geinteresseerd in de mogelijkheden. Men wordt, indien ze er zelf voor mogen kiezen, graag geinformeerd.

Zolang de app maar gecontroleerd, daarmee bedoel ik: niet bovenmatig veel, notificaties ontvangt van de aanbieders, en dat ook er interessante aanbiedingen ingezet worden, en niet zomaar van alles wat.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond