Deel dit artikel
-

‘Nederland innoveert weer’

De hoeveelheid product- en dienstinnovaties van Nederlandse bedrijven is het afgelopen jaar gestegen. Dat blijkt uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor die vandaag wordt gepresenteerd.

De hoeveelheid totaal nieuwe producten en diensten die Nederlandse bedrijven hebben geïntroduceerd is gestegen met 3,5 procent over het afgelopen jaar. De hoeveelheid verbeterde producten en diensten (incrementele innovatie) is in dezelfde periode toegenomen met 5,2 procent.

Volgens Henk Volberda, eindverantwoordelijke van het onderzoek, geeft dit aan dat ‘door een aantrekkende economie en een toenemend consumentenvertrouwen bedrijven weer meer product- en dienstinnovaties durven te introduceren’. Wat ook meespeelt is dat de meeste bedrijven managementlagen hebben geschrapt, daardoor minder hiërarchisch georganiseerd zijn, en vaak samenwerken met externe partners om hun innovatiesnelheid te verhogen.

Veel markten en sectoren krijgen vroeg of laat te maken met innovaties die de bestaande concurrentieverhoudingen fundamenteel veranderen of zelfs teniet kunnen doen, de disruptieve innovaties. Zo zien we ook in Nederland vanuit het niets nieuwe deelmodellen ontstaan (Uber, Airbnb, Helpling, Peerby).

Disruptieve innovaties worden volgens het onderzoek bovengemiddeld vaak gerealiseerd in de regio Midden-/Oost-Brabant en in Drenthe/Achterhoek/Twente.

Desalniettemin zijn de investeringen van Nederlandse bedrijven in onderzoek en ontwikkeling (R&D) het afgelopen jaar met 1,9 procent gedaald naar gemiddeld 2,4 procent van de omzet. Bij informatie en communicatietechnologieën (ICT) is er een daling waarneembaar van 1 naar 2,2 procent van de omzet. Deze dalende trend in investeringen in technologische innovatie is al gaande sinds 2009.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond