Deel dit artikel
-

‘Nederland moet meer tegenwicht bieden aan Amerikaanse superplatforms’

Nederlandse contentaanbieders ontwikkelen als antwoord op het verschuivende mediagebruik hun eigen platforms met content. Het aanbod raakt daardoor echter steeds meer versplinterd. Geen partij achter de dijken beschikt over de schaalgrootte, de catalogus, het gebruiksgemak en de marketingkracht van de buitenlandse platforms. Dat constateert de Raad voor Cultuur in het rapport Zicht op zo veel meer, dat vandaag wordt aangeboden aan de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Met een herkenbaar ondemand-platform zal de Nederlandse audiovisuele sector volgens het adviesorgaan beter kunnen meekomen (pdf) in de ‘ongekende dynamiek’ die de komst van (media)bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook, Apple en Amazon heeft veroorzaakt.

Het mediagebruik en het medialandschap, constateert de raad, zijn in korte tijd sterk veranderd. Hierdoor is de sector onder grote druk komen te staan. Buitenlandse aanbieders weten steeds meer kijkers en kijktijd aan zich te binden met voornamelijk internationale producties.

Waar YouTube zich van oorsprong richtte op het beschikbaar maken van kortere video’s, is het inmiddels uitgegroeid tot een videoplatform waarop ook complete films en series staan. Een en ander is het gevolg van steeds meer beschikbare – en goedkopere – bandbreedte.

Daarmee komt ook de verspreiding van Nederlandse culturele en publieke waarden onder druk. De raad constateert dat beleid en wetgeving nog achterlopen op deze ontwikkelingen. Het marktaandeel van de huidige Nederlandse aanbieders blijft relatief klein en advertentie-inkomsten nemen navenant af, waardoor investeringsmogelijkheden beperkt blijven.

De toegankelijkheid van Nederlandse audiovisuele content wordt volgens de raad vergroot als commerciële en publieke omroepen gezamenlijk verder werken aan de ontwikkeling van één hoogwaardig ondemandkanaal, zoals NLZIET.

Een belangrijke beperking voor het succes van NLZIET is dat de promotie die nodig is om een breed publieksplatform neer te zetten onderhevig is aan de regelgeving ten aanzien van de NPO. Het Commissariaat voor de Media heeft besloten dat de NPO NLZIET niet mag promoten buiten de reclameblokken, omdat commerciële derden hiermee ook geholpen zouden worden. Het opheffen van deze beperking maakt succes voor dit platform veel waarschijnlijker. De promotie vanuit de zenders kan dan door alle partijen identiek en op grote schaal plaatsvinden.

De raad verwijst tenslotte ook naar Denemarken. Dat land heeft een opvallende maatregel getroffen om de pluriformiteit van en toegankelijkheid tot nationale audiovisuele producties te waarborgen. De Deense regering heeft een zogenaamde tech ambassador aangesteld die zich volledig richt op het onderhouden van betrekkingen met bedrijven als Google, Apple, Facebook en Amazon en hun Chinese evenknieën. De tech-ambassadeur smeedt relaties en partnerships met de superplatforms, waardoor eigen producties mogelijk beter aan bod komen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Wouter

Wat in dit gehele verhaal lijkt te ontbreken is dat er veel meer onafhankelijke content geproduceerd word die populair is en uberhaupt nooit bij NLZiet terecht gaat komen. Oftewel de oude rotten in het vak (lees hier producenten/omroepen) zijn voor een deel gewoon overbodig geworden. Maar dat inzicht wil nog niet echt indalen dus men is paniekvoetbal aan het spelen met allerlei VOD sites die een voor een gedoemd zijn te mislukken want hinkelen op oude gedachten. Je kunt zoals laatst al vermeld RTL content sneller en makkelijker online vinden op YouTube dan de RTL XL……

Guido van NIspen

Beste Wouter als je het advies leest, zul je zien dat we naast een gemeenschappelijk platform ook pleiten voor onsluiten van Nederlandse content op andere (super)platforms. Door breed samen te werken en de distributiemogelijkheden optimaal te benutten is er zicht op zoveel meer dan nu. Samenwerken is dan ook een van de grootste uitdagingen binnen de Nederlandse av-sector. Tijdens de presentatie van het advies gisteren bleek dit een breed gedragen zorg en lijkt er voldoende betrokkenheid om een volgende stap te nemen.

Alexander

Wat ze inderdaad vergeten te vermelden of te onderzoeken is dat de millennia helemaal niet zit te wachten op content als “een dubbeltje op zijn kant”, of “help mijn man is klusser” uit 2013. Want dat is namelijk wat er nu op TV uitgezonden wordt, prime time. En dat is dus de content van NLziet. Je kan nog zo’n mooi VOD platform ontwikkelen, als je niet de juiste content aanbiedt sla je als nog de plank mis. Online uitgevers, grote artiesten en merken hebben dat al wat langer door en maken dus content voor hun eigen socials of voor hun eigen online platformen. Dat werkt ook nog eens beter dan reclames uitzenden op TV.

Kees

Beste Guido, Nederlandse content ontsluiten op (super)platforms is wel het domste dat je kunt doen. Datgene wat je uniek maakt – hoogwaardige Nederlandse producties – moet je wel voor jezelf houden. Een serie als Penoza moet je niet op YouTube zetten. Dan maak je content waar je concurrent beter van wordt en is er voor de kijker geen enkele noodzaak naar een ander platform te (gaan) zoeken. Waar je wel gelijk in hebt is dat Nederlandse omroepen veel beter moeten samenwerken. Alleen is dat lastig want RTL is eigenlijk helemaal geen Nederlandse omroep, NPO is gebonden aan regels en SBS was altijd te passief. John de Mol zal ongetwijfeld met Talpa van SBS en waarschijnlijk ook nu.nl – als dat eenmaal overgenomen is – een landelijk platform gaan maken met exclusieve content waaronder ook het Nederlandse voetbal. Dat is de enige manier om tegen de super platforms op te kunnen boksen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond