Deel dit artikel
-

Nederlanders tijdens crisistijd: wennen aan het nieuwe normaal

Nederlanders hebben zich massaal neergelegd bij de maatregelen rond het coronavirus en beoordelen de kwaliteit van leven in deze periode op een dikke voldoende. Dat blijkt uit onderzoek van IPG MediaBrands.

De holding van Initiative, Reprise, Thrive, UM en YUNE peilde waar Nederland staat en onderzocht hoe de bevolking denkt over thuiswerken, coronastress, vertrouwen in overheid en journalistiek, koopgedrag, acceptatie van de crisismaatregelen en reclame en media.

We zijn volgens Mediabrands in survival mode om het virus te overwinnen, vergelijkbaar met oorlogstijd, met nieuwe regels en wetten die ons vertellen wat we moeten doen.

Ons leven verplaatst zich gedwongen naar een virtuele wereld van online werken, shoppen, entertainment en leren via apps en internet.

Videodiensten draaien overuren en sociaal contact verloopt (in volgorde van populariteit) via WhatsApp, Facebook, Facetime, Instagram en Skype.

Ongeveer 34 procent van de Nederlanders met een baan werken thuis en dat lijkt een flinke groep te bevallen. Achttien procent van de Nederlanders die thuiswerken willen dit vaker doen.

Een vanochtend gepubliceerd onderzoek van Multiscope plaatst daar wel een kanttekening bij. Van de groep die noodgedwongen thuiswerkt geeft 39 procent aan minder productief te zijn, en 28 procent zegt juist productiever te zijn. Als redenen voor de mindere productiviteit worden onder meer afleiding in het algemeen en kinderen in het bijzonder genoemd.

Naast het naar schermen kijken zijn we aan het schoonmaken, klussen, lezen, wandelen, slapen en in de tuin werken.

De berusting is overigens maar tijdelijk: Mensen zijn weliswaar bereid de beperking van hun vrijheid te accepteren, maar het mag niet langer dan twee maanden duren. Vooral jongeren zullen de maatregelen dan niet meer steunen.

Er zijn ook zorgen over de toekomst: 18 procent vaan de respondenten heeft nu al minder onnodige uitgaven gedaan.

De crisistijd heeft ook gevolgen voor reclame. Per doelgroep leven er andere verwachtingen van adverteerders. Zo verwacht de één tips om het thuis leuker te maken en de ander ideeën om gezonder te leven. De crisistijd is overigens géén goed moment voor twee soorten reclames: vakanties (te pijnlijk) en stapelkortingen (of andere verwijzingen naar hamsteren).

Attente bedrijven mobiliseren zich, schieten te hulp en communiceren daarover. Dat wordt zeer op prijs gesteld. Door elke Nederlander (18-75) wordt het belang onderstreept dat bedrijven kunnen en zouden moeten helpen om de saamhorigheid te vergroten, door bijvoorbeeld initiatieven te ontplooien om ouderen of zwakkeren te helpen.

Ook tijdens crisistijd is het belangrijk om merkbekendheid op peil te houden en niet te ver weg te zakken, adviseert IPG Mediabrands, uiteraard niet geheel zonder eigenbelang. Daarnaast is het ook een goed moment om te laten zien wat je waard bent als merk en wat je ‘why’ is.

Bedrijven kunnen ook voorsorteren op hetgeen komen gaat, zoals de enorme ontlading als straks alle seinen weer op groen staan. Als we weer de straat op kunnen, van restaurants kunnen genieten, kunnen daten en flirten, slappe grappen maken bij de koffieautomaat, feesten en genieten van sport.

Foto engin akyurt via Unsplash

Deel dit bericht

1 Reactie

Open je ogen

De maatregelen vertonen ook alle tekenen van een oorlog. Alleen met andere wapens (virus):
* verspreiding van angst
* verspreiding van leugens door het geven van foutieve informatie
* het inperken van bewegingsvrijheid
* het inperken van persoonlijk contact en samenkomsten
* de economische situatie op de schop gooien zodat mensen verzwakken
* creeeren van moderne middelen waarmee je doen en laten, gezondheid en contacten worden gemonitord
* een kliklijn openen voor mensen die de regels niet (goed genoeg) volgen
* door een pandemie uit te roepen is er minder democratie en meer macht voor de regering (ook al rechtvaardigt 3000 doden in een land met 1,6 miljard mensen nauwelijks een pandemie)
* Media worden gebruikt en misbruikt
* Nepnieuws is in het leven geroepen om censuur te kunnen toepassen
* Onschuldige mensen gaan dood

Vertel mij maar eens dat we ons niet in een derde wereldoorlog bevinden. Alleen heel slim gespeeld en met een heleboel marionetten die doen wat anderen zeggen/voorschrijven.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond