-

Verhoog de zichtbaarheid van je bedrijf met de nieuwe ‘Google Mijn Bedrijf’ Covid-19 functies

Sinds de uitbraak van het coronavirus is consumentengedrag radicaal anders. Waar openingstijden en aangeboden services redelijk welbekend en stabiel waren, heerst er momenteel een hoop verwarring. Toch kun je hier iets aan doen, bijvoorbeeld met Google Mijn Bedrijf (GMB).

Ook voor Google is het ook een uitdaging om in deze tijden accurate informatie aan haar gebruikers te tonen. Google Mijn Bedrijf is het product waarmee Google je je gegevens met potentiële klanten op een eenvoudige wijze laat delen en waar je je aanwezigheid en zichtbaarheid op Google Maps en Local Search kunt beheren. Normaal voer je eenmalig je gegevens in via Google Mijn Bedrijf en klaar is Kees. Totdat Google vanuit gebruikers meldingen gaat krijgen dat die informatie niet klopt, wordt deze informatie door Google gebruikt. 

Situaties voor restaurants en winkels wijzigen momenteel dagelijks of wekelijks. Gegevens worden echter niet of slechts met mondjesmaat aangepast. Ook bij de derde partijen die Google inzet om deze wijzigingen te controleren en door te voeren zijn maatregelen getroffen om de gezondheid van medewerkers te beschermen.  Dus hoe voer je nu het beste de broodnodige wijzigingen door om zichtbaarheid te verhogen, en meer klanten aan te trekken ?

Ondernemers – geef via Google duidelijkheid over de mogelijkheden in je restaurant

Het belangrijkste wat je nu als eetgelegenheid moet doen is duidelijk maken wat er nu wel, en wat niet meer mogelijk is. Google plaatst bijvoorbeeld ‘dining options’ die recentelijk zijn aangepast nu heel prominent op je bedrijfsprofiel. Hieronder zie je hoe dat er in een GMB account uitziet, en wat het resultaat is dat die een gebruiker ziet. 

Gezien de huidige omstandigheden worden ‘dining options’ zoals ‘ter plaatse eten’, ‘afhalen’ en ‘levering’ gepromoot bovenaan de bedrijfsprofielen. Dat kan nog wel veranderen in de komende dagen. Zo heeft Google al aangekondigd ook “afhalen aan de straat” (Curbside pickup) en ‘levering zonder contact (no-contact delivery)’ daar zo snel mogelijk aan toe te gaan voegen. Het invoeren en actueel houden van deze ‘dining options’ is één van de belangrijkste factoren om momenteel via ‘local search’ extra bestellingen binnen te krijgen. Veel van die bestellingen komen wellicht grotendeels online en of via de telefoon binnen.

Retailers – gebruik GMB om je nieuwe leveringsopties duidelijk in local search te vermelden

Ook voor retailers zullen in de komende weken aanvullende kenmerken (attributen) worden uitgerold naar alle bedrijfsprofielen. Zo worden bijvoorbeeld winkel attributen zoals ‘levering’ en ‘ophalen’ als nieuwe bedrijfsactiviteiten (binnenkort) prominent weergegeven in de bedrijfsprofielen van verkopers op Google Maps en in de zoekresultaten van Google. 

Ondersteunde kenmerken hebben een ‘✓’ en niet-ondersteunde kenmerken hebben een ‘X’. Sommige kenmerken zijn nu al beschikbaar en andere verschijnen begin volgende week op Google (op zowel desktop als mobiele bedrijfsprofielen). Zorg ervoor dat u de kenmerken up-to-date houdt. Kenmerken worden prominent weergegeven om klanten te informeren over welke services beschikbaar zijn.

Communiceer door de nieuwe ‘COVID-19-update’ Posts te gebruiken

Verder zullen ondernemers die inloggen op Google Mijn Bedrijf wordt via de onderstaande banner gesommeerd om openingstijden aan te passen en via Posts dringende mededelingen te communiceren met klanten.  

Bedrijven wordt aangeraden een ‘COVID-19-update’ te plaatsen. Let wel op: De laatste tijd heeft Google veel Post voor soms vage redenen afgekeurd. Inmiddels is er een nieuwe type Post gelanceerd, de zogenaamde  ‘COVID-19-update’. Post van dit type worden prominenter weergegeven in je bedrijfsprofiel dan andere posts. Dit is mijn ‘COVID-19-update’, een gezien vanuit mijn GMB account, de ander zoals weergegeven op Local Search.

De updates rondom COVID-19 lijken inderdaad relatief snel doorgevoerd te worden. We zien echter bij veel klanten momenteel wel de onderstaande melding staan voor andere wijzigingen die we doorvoeren via GMB. Google meldt dat er momenteel een “vertraagde afwerking is op alle typen behandelingen”. Reviews worden momenteel zelfs helemaal niet meer geplaatst.

Grote bedrijven met meerdere filialen 

Voor grotere bedrijven met meer dan twintig locaties is het tijdrovend om alle communicatie, en andere updates door te moeten voeren. En juist voor deze bedrijven is duidelijke communicatie nu erg belangrijk om toch nog wat omzet te realiseren.

Google heeft hier echter ook over nagedacht : We kunnen nu via de aangepaste API partijen ondersteunen om voor honderden filialen tegelijk COVID-19 updates te plaatsen. En we kunnen alle kenmerken ook eenvoudig up-to-date houden zodat jij potentiële klanten die lokaal op zoek zijn goed kunt informeren over wat je nog steeds voor hen kan betekenen!

Mochten er vragen zijn over wat je allemaal nog meer kunt doen om zichtbaarheid te verhogen en klanten aan te trekken via Google Mijn Bedrijf dan kun je verder lezen op deze Google My Business support pagina. Wij wensen iedereen veel sterkte toe en hopen dat deze update helpt om jezelf, je klanten en je medewerkers veilig te houden, en bijdraagt om je onderneming door deze moeilijke tijden heen te loodsen. 

Over de auteur: Michel van Luijtelaar is eigenaar van Up Analytics.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond