Deel dit artikel
-

Nederlandse bloggers en vloggers starten eigen sponsormarktplaats

Invloedrijke Nederlandse bloggers die regelmatig in opdracht schrijven van adverteerders willen andere betaalafspraken met opdrachtgevers. Daarom is het vorig jaar gestarte Bloggers Network inmiddels een Kickstartertactie begonnen voor de ontwikkeling van een eigen virtuele marktplaats die bemiddelt tussen bloggers en adverteerders.

Dorit Roest (25) en Myrthe Stapper (25) zijn de initiatiefnemers van The Influencers Movement, ook wel TIM genoemd, een marktplaats voor adverteerders, bloggers en vloggers. Via Kickstarter hopen ze 10.000 euro binnen te halen, waarvan een kwart al binnen is. Stapper, zelf geen blogger: “Dit is een heel nieuwe markt, en je merkt dat adverteerders moeite hebben om de juiste bloggers te vinden. Nu hebben adverteerders de neiging om telkens dezelfde bloggers te benaderen. Die dan elke keer weer over een ander make-upje schrijven. Dat komt niet erg geloofwaardig over.”

Maar een nog grotere frustratie is dat veelal PR-kantoren worden ingeschakeld die vervolgens bemiddelingskosten doorrekenen aan de bloggers. Dat kan wel tot veertig procent oplopen. “Dus als een blogger 100 euro krijgt, wordt veertig euro ingehouden.”

De grootste bemiddelaar is het Haagse AdFactor, dat met 180 influencers werkt. Stapper: “Veel PR-kantoren werken nog op een ouderwetse manier en zijn erg veel tijd kwijt met zoeken van de geschikte bloggers voor hun klanten. Ze sturen e-mails en ze moeten voor elke klus weer de bloggers gaan bellen om ze te enthousiasmeren. Los van het feit dat bloggers daar nu wel genoeg van hebben, denken wij dat het goedkoper en efficiënter kan”.

Bij TIM zijn de bloggers of influencers er zeker dat ze 100 procent van hun inkomsten daadwerkelijk zelf mogen houden, garanderen de beide initiatiefnemers. Bij deze marktplaats betalen adverteerders 500 euro per campagne óf sluiten ze een abonnement af, waarna ze makkelijk kunnen zien welke bloggers geïnteresseerd zijn in hun opdracht. “Zo komen er niet alleen de meest gemotiveerde en enthousiaste bloggers op een campagne af, het scheelt ook nog eens ontzettend veel tijd.” Het huidige netwerk telt ongeveer 1300 bloggers.

Stapper en Roest, die laatste bekend van de keuken en foodblog Dolly’s Dish, willen het netwerk internationaal uitrollen. Op 29 staan ze in de finale van deTEDxAms Women Startup Awards in het Okura hotel te Amsterdam.

Dit bericht is 361 keer gedeeld

1 Reactie

Dorit Roest

Bedankt voor het delen van TIM’s verhaal! Nog drie dagen te gaan voor de Kickstarter campagne, act now, profit later!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond