Deel dit artikel
-

Nederlandse webwinkels naar 10,5 miljard omzet in 2013

De e-commercesector in Nederland groeit dit jaar naar verwachting met 8 procent tot 10,5 miljard euro. De grootste groei zit in de verkoop van fysieke producten (11 procent), terwijl de omzet van diensten als reizen, vakanties en tickets met 6 procent toenam.

Dat blijkt uit cijfers die belangenorganisatie Thuiswinkel.org zojuist bekendmaakte. Ieder halfjaar worden de marktomzetten onderzocht onder de tweeduizend leden door Blauw Research en gerapporteerd.

In de eerste zes maanden van dit jaar bedroeg de e-commerceomzet 5 miljard euro. Voor het tweede halfjaar wordt een verkooptotaal verwacht van 10,5 miljard. In zowel de eerste als tweede helft geldt een stijging van acht procent. Sinds enige tijd komt de digitale groei in Nederland niet meer boven de tien procent uit.

De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan online winkelen. Dat is te zien aan het aantal transacties en het gemiddelde koopbedrag. Er wordt meer items gekocht met een gemiddeld lagere orderwaarde. Webwinkelen wordt ‘gewoon’.

In de eerste helft van 2013 zijn in totaal 46 miljoen online orders geplaatst. Dat is tien procent meer dan in de eerste helft van vorig jaar. Online kopers doen gemiddeld vijf orders per persoon in het eerste halfjaar van 2013 (+7 procent). Per bestelling wordt gemiddeld 109 euro besteed.

Een ander signaal is dat er nog iets meer mensen webwinkelden dan vorig jaar: 8,8 miljoen versus 8,5 miljoen vorig jaar.

Het segment Reizen is goed voor veertig procent van de totale omzet. Enkele grote en opvallende segmenten:

  • Reizen – 685 miljoen euro (+12%)
  • Kleding – 395 miljoen (+14%)
  • Speelgoed – 31 miljoen (+24%, sterkste stijger)
  • Muziek – 53 miljoen (+18%)
  • Computerhardware – 370 miljoen (+17%, door tablets en smartphones)

Foto: David Roseborough (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

M. Klijn

Ongelooflijk dat in de crisis tijd nog zo veel vakanties worden verkocht online !!

Gerben Busch, Veritate | the valley

Fijn om te zien dat er economische lichtpuntjes zijn. Wat voor mij nog enigszins duister is, is wat de grondslag voor deze prognose is: Is dat alleen consumentenaankopen (nieuwaankoop) minus retouren? Of wordt hier ook de tranactiewaarde op bijv. marktplaats.nl bij opgeteld? Of moet deze omzet nog gecorrigeerd worden voor de retourstromen? Shine a light on me.

Erwin Boogert

Gerben, ik heb Blauw Research gevraagd of ze op je vraag kunnen ingaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond