Deel dit artikel
-

‘Negen van de tien Nederlanders heeft geen idee hoe om te gaan met digitale munten’

Hoewel de Bitcoin al enige tijd alweer op 11.000 dollar staat, heeft het merendeel van de Nederlanders nog weinig begrip laat staan vertrouwen in cryptomunten. Dat weerhoudt consumenten ervan de digitale valuta te gaan gebruiken. Slechts één op de tien Nederlanders begrijpt volledig hoe digitale munteenheden werken en 28 procent heeft er enige kennis van. 87 procent van de Nederlanders heeft nog nooit digitale valuta gekocht, zo blijkt uit onderzoek van Kaspersky.

Meer dan de helft van de Nederlanders gelooft dat de opkomst van cryptovaluta een rage is. Daarmee is duidelijk dat er nog een lange weg te gaan is voor alom acceptatie als gangbare vorm van betaling of investering, zo concludeert het Kaspersky-onderzoek.

Hoewel veel consumenten nieuwsgierig zijn naar het gebruik van digitale munten, is er sprake van een gebrek aan kennis en vertrouwen. Zo heeft bijna een derde een poging gewaagd om aan de gang te gaan met digitale valuta, maar is afgehaakt omdat het technisch te ingewikkeld zou zijn.

Vijftien procent van de Nederlanders is van mening dat digitale valuta vrij volatiel zijn. Zij geven aan dat er eerst sprake moet zijn van stabiliteit voordat ze bereid zijn de digitale munt te gaan gebruiken.

Ook wordt getwijfeld aan de veiligheid. Tegelijkertijd vertelt het onderzoek dat geen van de digitale muntgebruikers slachtoffer is geworden van fraude of andere vormen van cybercriminaliteit. 7 procent van de ondervraagde Nederlanders geeft aan dat ze de digitale munt in de toekomst willen gebruiken.

Dit internationale onderzoek heeft plaatsgevonden in het najaar van 2018. Meer dan 13.430 consumenten hebben deelgenomen uit 22 landen. In Nederland zijn 500 consumenten ondervraagd.

Deel dit bericht

1 Reactie

Kees

In internetbankieren dat de banken je opdringen, heb ik al helemaal geen vertrouwen. Hoe zou je dat dan kunnen hebben in cryptomunten?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond