Deel dit artikel
-

Nieuwe app van PostNL ‘vervangt’ papieren postzegel

Consumenten kunnen hun eigen postzegels gaan schrijven nu PostNL een nieuwe versie van zijn app uitbrengt.

Gisteren verscheen de nieuwe versie van de app waarmee gebruikers een postzegel kunnen kopen. De app geeft een code van cijfers en letters die op de kaart of brief moet worden geschreven. Dat geldt als een volwaardig alternatief voor de papieren postzegel.

Dat de postzegel zou verschijnen, werd afgelopen zomer al bekend. Vandaag is hij beschikbaar op Android en iOS. Yme Pasma van PostNL geeft vandaag tijdens zijn presentatie op Mobile Convention Amsterdam details bij de gedachtengang achter het nieuwe product.

Nederlanders versturen jaarlijks tussen de acht à tien procent minder papieren post. Volgens de woordvoerder van het postbedrijf komt dat soms heel simpel door het feit dat men geen postzegels in huis heeft. “Maar iedereen heeft wel een smartphone bij zich. We maken gebruik van dat gegeven.”

De ‘geschreven postzegel’ kost 75 cent en is daarmee duurder dan een papieren zegel. “We moeten onze sorteermachines opnieuw inrichten om het handschrift te herkennen. En de kostprijs is hoger.”

De afrekening vindt plaats via Microincasso.

Deel dit bericht

7 Reacties

WebshopAdvies.nl

Hier hebben wij al een tijd gewerkt met de postzegels via de labelprinter. Helaas kost dat telkens een label en is het ook niet minder werk. Vandaar dat we toch weer zijn overgegaan op de normale postzegel. Eenmaal een pakket van 200 inkopen en je kunt weer een tijd voorruit.

Voor consumenten zal dit natuurlijk anders zijn, maar of het echt tot meer post gaat leiden? Ik vraag het me af. Denk dat het niet hebben van postzegels niet de hoofdreden is dat er minder verstuurd wordt… Maar het is het proberen waard.

Bas

Wie het verzonnen heeft bij PostNL om dit duurder te maken dan de reguliere postzegels, is niet helemaal 100% en moet zich eens een cursus Nima A aanschaffen… Gemiste kans. Dat verhaal van die sorteermachines is al helemaal 1 grote onzin, daar zijn die apparaten juist op ingericht.

Floortje Geuze

Bas, ik heb Nima-C gedaan en toch zou ik zeker de postzegel kopen! Inspelen op gemak is de beste manier om je product te verkopen! Waar ik je inderdaad wel gelijk in moet geven is het verhaal er omheen, uiteraard hadden ze de sorteermachine achterwege moeten laten. Die 8-10% gaan ze hiermee niet terug halen, maar dat was bij gelijke prijs ook niet gelukt.

Martijn Brouns

Het gemak zal voor veel consumenten belangerijker blijken te zijn dan de 20 cent extra. toch is het een erg vreemd verhaal dat zaken die uiteindelijk goedkoper voor PostNL zijn voor de consument juist duurder gemaakt worden. Tenslotte bespaart PostNL enorm op postzegel, de distributie ervan, de beveiliging, fraude ermee, etc. Je zou dus eerder verwachten dat de bestaande postzegel duurder wordt gemaakt en de virtuele postzegel via deze app goedkoper.

Dit kun je je alleen als monopolist veroorloven. Lijkt een beetje op wat banken doen: betalingsverkeer kan steeds efficiënter, kantoren worden gesloten en de consument betaalt méér.

Als marketeer ga je niet alleen voor (ttijdelijke) winstoptimalisatie maar ook voor continuïteit en brand value.

Klaas

helaas weer een stuk duurder dan normaal, alleen geschikt voor brieven tot 20 gram.
Lekker is dat, ik koop wel weer een rolletje….

Remko

Wij versturen verschrikkelijk veel poststukken en de voorkeur gaat nog altijd uit naar de rolletjes met postzegels.

De prijsverhoging is een handige methode om eindelijk weer eens echt wat te kunnen verdienen op poststukken tot 20gr. De mensen welke kiezen voor gemak gaan hier niet moeilijk over doen. Vooral de jongere generatie zal hier sneller gebruik van maken. Recent op tv was een mooi voorbeeld men moest een tekst schrijven en de 20+ generatie pakte pen en papier de jongeren onder de 20…. juist op de smartphone! Dat geeft het gemak aan waarmee de jeugd hiermee werkt. Die kijken straks niet meer naar de prijs ze weten waarschijnlijk de prijs van een normale postzegel niet eens 😉

Marieke

Als dit inderdaad vooral voor de jongere generatie interessant is, vraag ik me weer af hoeveel post zij uberhaupt nog sturen…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond