Deel dit artikel
-

Jongerenbank ziet brood in real time betaalapp

Een bank met voornamelijk IT’ers en nauwelijks bankiers is het net gelanceerde Bunq van Ali Niknam, voormalig oprichter van webhostingbedrijf TransIP. Volgens het Financieele Dagblad investeerde hij zelf 16,7 miljoen euro in de nieuwe bank.

Twee zwaargewichten van de Schotse bank RBS ondersteunde de aanvraag voor de bankvergunning. Die vergunning is nodig omdat Bunq zelf rekeningen gaat beheren. Sparen of lenen is echter niet mogelijk, real time betalen wel.

Uit de onderstaande presentatie blijkt de revolutionaire aanpak nog ver te zoeken is. Er zijn al veel peer-to-peer betaalapps, ook voor het delen van een rekening in een restaurant. Bunq wil zich naar eigen zeggen onderscheiden met betaaldiensten en gebruiksgemak. Je zou het een PayPal voor jongeren kunnen noemen.

Bunq moet het deels hebben zakelijk gebruik. Een bankpas kost 9 euro en per pinbetaling (met die kaart) rekent Bunq vier cent.

Nikham is niettemin overtuigd dat de financiële sector gaat veranderen en bankieren ‘sociaal’ wordt. ‘Een hele hoop nieuwe bedrijven gaan opkomen, die je producten gaan bieden die je ook echt wil gebruiken in plaats van moet gebruiken. Om dat mogelijk te maken, heb je een hele sterke IT component nodig,’ aldus Niknam.

De ontwikkelde app mag slechts door een selecte groep worden uitgeprobeerd. Een lanceringsdatum is nog niet bekend.

Deel dit bericht

6 Reacties

pieter

Een bank moet toch krediet verlenen? Hoort dat niet bij de primaire taak van banken.

“Kortom de belangrijkste taak van de banken in Nederland is het verlenen van kredieten aan gezinnen en bedrijven. De financiering hiervan heeft plaats door eigen middelen en door van derden opgenomen gelden, plus voor primaire banken door geldschepping”

Mooi initiatief!

Maarten

Mooi initiatief maar wat lost dit nou op? De tarieven zijn extreem hoog en oa. PayPal biedt (wereldwijd) vergelijkbare mobiele diensten aan.

Marcel

@Maarten
Ik vermoed dat de “bank” zich primair op de zakelijke markt gaat richten… Integraties met IT zijn voor het bedrijfsleven veel interessanter, en dergelijke kosten betalen bedrijven momenteel ook al aan banken…

Matthas

@maarten,

Ik begrijp het ook niet helemaal. Ik betaal volgens mij zo’n 30 euro per jaar bij abn amro om te bankieren. Maar dat betekend wel dat ik altijd overal kan pinnen en vooral ook in het buitenland.

Daarbij werkt mobiel bankieren echt PRIMA! En ook het delen van rekeningen gaat PRIMA! IBAN is toch helemaal niet moeilijk. Ook dit wordt nu gewoon onthouden.

Ik heb het hele filmpje bekeken en er wordt gedaan alsof je deze bank ERBIJ neemt. Maar waarom zou je? Omdat je dan een emoticon bij een overboeking kan plaatsen?

@Marcel, het lijkt er juist op dat ze zich op jongeren en studenten focussen, of heb jij het filmpje soms niet bekeken?

Juridisch Onderlegd

@ Pieter, @ Maarten, @ Marcel en @ Matthas,

Zie de link over Clickle. Ik bespeur dejavu;
Zowel Ali als Lucas Duplan hebben de “pijn” ontdekt van niet kunnen betalen of geld overmaken op een meer simpel manier zoals messaging.
Ali heeft niet onderzocht of het invullen van een IBAN echt een pijn punt is, wat grotendeels verschilt met banken apps en de wachttijd op de transactie. Bovendien hebben de meeste bankpassen wel je IBAN erop staan…
Zelf vraag ik me af in hoeverre het veilig is om te ZIEN wat de IBAN van een ander is, is dit niet ergens fraude gevoelig?
Daarnaast vraagt Ali aan het eind van zijn demo/launch of er mensen zijn die de app willen downloaden en gebruiken in de hoop een interessante use case te vinden.
Hieruit kun je nogmaals afleiden dat er nog geen product-market-fit is.

Het niet snappen is omdat ze niet een probleem oplossen maar een visie hebben van hoe betaling/transactie zou moeten voltrekken;
– Persoonlijk (P2P)
– Meestal kleinschalig qua bedragen
– Zoals het verzenden en ontvangen van een bericht

Met als gevolg dat je het gedrag van de mens probeert te veranderen i.p.v. een oplossing voor actieve problemen verzint.
Willen ze hier succesvol mee worden dan zouden ze moeten kijken naar ecommerce, de processen en hoe ze een p2p betaling op grote afstand kunnen oplossen zonder te weten wie iemand is.
– het gaat dan om afstand
– anonimiteit
– en vertrouwen

Een use case voor het huidig model zou een partnership zijn met (pakket)bezorgers en deurwaarders, incasso bureaus die soms on de spot geld willen innen en niet met apparatuur rond hoeven te lopen om zo e.e.a. te registreren. Maar hiervoor dienen ze wel integraties voor dergelijke bedrijven te bouwen…

Als ik Ali was had ik niet 16 miljoen van mijn eigen geld hier op deze manier in gestoken (eerst valideren en dan pas bouwen). Niettemin hoop ik wel dat ze snel een paar goeie use cases vinden en gun ik hen veel succes en “geluk” toe!

David

Ik zou dit artikel ook onder payments taggen.. Wist niet meer dat ik ‘bunq’ zocht en kon het niet meer vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond