Deel dit artikel
-

Nog eens 200 miljoen dollar extra voor YouTubepartners

Google investeert nog eens tweehonderd miljoen dollar extra om meer kwaliteitskanalen op YouTube te krijgen.

Eind vorig jaar startte een experiment bij YouTube om de professionaliteit van de videoproducties te vergroten. Google maakte 150 miljoen dollar vrij om honderd partners financiële armslag te geven om speciaal voor zijn videokanaal videoreeks te maken.

De Wall Street Journal meldt dat de proef als geslaagd wordt gezien. De videosite wist met toezeggingen van verscheidene grote adverteerders break even te draaien en gaat door. Met een pot van tweehonderd miljoen dollar probeert YouTube zijn partners langer aan zich te binden en mogelijk nieuwe videoproducten te verleiden om enkel op de videosite van Google uit te zenden.

Een journalist van de krant duidt de video-ontwikkelingen met voorbeelden:

Het doel van de videoproef is eenvoudig. Hoe meer hoogwaardige, professionale producties er verschijnen, hoe meer kijkers die kanalen trekken en hoe interessanter YouTube wordt voor adverteerders.

Hoeveel Google nu met YouTube verdient, is niet bekend. De focus van het exploitatiebeleid is wel helder. Er moeten meer merkadverteerders komen. Bij de presentatie van kwartaalcijfers eind juni liet plaatsvervangend topman Nikesh Arora namen en getallen vallen.

“Het aantal geregistreerde gebruikers verdubbelde afgelopen jaar. Duizenden partners verdienen tonnen of miljoenen per maand en de grote plaatmaatschappijen publiceren hun videoclips bij ons.”

“Onze bijeenkomst voor videoadverteerders werd door dertienduizend klanten bezocht, met onder hen ’s werelds grootste adverteerders. Bedrijven als Unilever, AT&T en American Express doen significante investeringen in YouTube. Daarnaast werken we in Frankrijk met Danone en in Canada met Ford, GM en Toyota. Ook zij investeren veel”, aldus Arora die Larry Page verving vanwege diens stemproblemen.

De belangrijkste vraag bij dit soort grote media-investeringen door merkadverteerders is die naar het rendement. Bij televisiereclame is dat bekend vanwege de decennia aan ervaring. Internetvideo is te nieuw om op basis van ervaring te handelen. Dat probeert Google te ondervangen met een nieuwe type onderzoek.

Arora verwijst tijdens de toelichting op de resultaten zijdelings naar een zogeheten singlesource-onderzoek in Duitsland. Google heeft namelijk een groot panel waar de effectiviteit van reclame kan meten die consumenten tot zich krijgen via offline en online media. “Op YouTube zie je hogere rendementen, hoger bereik en hogere frequenties”, aldus de Brit.

Dit type onderzoek is niet uniek voor Duitsland. Het wordt ook in Nederland en andere EU-landen gedaan. Google zou per land twee miljoen euro budget hebben om dit samen met GfK Panel Services te doen.

Emerce achterhaalde afgelopen voorjaar dat de marktonderzoeker dit najaar een meetmiddel uitbrengt waarmee adverteerders de efficiëntie van hun uitingen in online en offline media nauwkeurig in beeld kunnen brengen. Google is de launching customer.

Foto; pinboke (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond