NPO: steeds meer advertentiegeld naar Google en Facebook
Het grootste deel van het advertentiegeld verdwijnt in de zakken van grote platforms als Google en Facebook. Teruglopende inkomsten maken dat het steeds moeilijker wordt voor de publieke omroep om zijn taak nog te kunnen vervullen. Dat zegt NPO-voorzitter Shula Rijxman als reactie op de brief van minister Slob over de Mediabegroting 2018.
Die waarschuwde vorige week dat de reclame-inkomsten voor de NPO in rap tempo dalen, en de NPO in 2019 als gevolg daarvan 60 miljoen euro minder kan besteden. Adverteerders investeren meer in online video dan in traditionele reclameblokken. De totale omzet van de STER-reclames zit jaarlijks op zo’n 180 à 200 miljoen euro.
De mogelijkheden om als niet-commerciële publieke omroep extra inkomsten te realiseren zijn beperkt, zegt Rijxman. ‘Dat is ook de reden waarom we de afgelopen jaren zo fel gekant zijn geweest tegen alle bezuinigingen en hebben aangegeven dat er juist geld bij moest.’
De NPO spreekt het vertrouwen uit dat het kabinet en de tweede kamer de urgentie herkent en zal erkennen
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
4 Reacties
José Ronhaar-Westerhof - JMT Vertalingen Duits
De ergernis die de vele advertentieblokken tussen de programma’s van NPO oproept is dermate groot dat in mijn omgeving veel mensen geen tv meer kijken. Zij gaan series kijken op Netflix. Zonder reclame. Dat de commerciële omroepen veelvuldig en lange reclameblokken vertonen ligt voor de hand en wordt getolereerd. Daar kies je voor of niet. De NPO kan een voorbeeld nemen aan bijv. de BBC. Het kabinet en de tweede kamer zouden meer geld moeten toekennen als reclame-inkomsten wegvallen, een andere mogelijkheid is om de exorbitante salarissen in de omroepwereld drastisch te verlagen. Zoals de situatie nu is, hebben kijkers geen keuze tussen zenders met en zonder reclame.
Erwin Boogert
“NPO kan een voorbeeld nemen aan bijv. de BBC”
Nou daar hebben ze het ook niet zo makkelijk:
“We slaapwandelen naar een ernstige, langdurige afzwakking van onze televisieproducties (…) In de jaren tot 2026 zal het beschikbare budgetten afnemen met 500 miljoen pond”, zo rekent Hall voor. “Dat is 22 procent van wat we vandaag de dag uitgeven.”
https://www.emerce.nl/nieuws/bbc-minder-eigen-producties-door-macht-netflix-amazon
“Het kabinet en de tweede kamer zouden meer geld moeten toekennen als reclame-inkomsten wegvallen”.
Onder welke voorwaarden en tot welke ondergrens is subsidie een antwoord volgens jou?
Uit interesse.
José Ronhaar-Westerhof - JMT Vertalingen Duits
Als het budget van de BBC met 500 miljoen pond afneemt (22%) blijft er m.i. voldoende over. Waar gaat dit over? 500 miljoen pond!!! Dan moeten ze de overgebleven ponden beter besteden.
Subsidie is een lastig verhaal. Ik weet daar te weinig van om een onderbouwde mening te geven. Uiteraard heb ik daar wel een gevoel bij. Subsidie dient niet te verdwijnen in de verkeerde zakken.
Maar, een nationale omroep met interessante programma’s, en die hoeven niet altijd groot, groter, grootst te zijn, daar moet brede steun voor zijn.
cbergh
Meer geld oke maar dan ook normale salarissen (dus geen 5 ton)