-

Niels Baas over nieuw NLziet: ‘Totaaldienst als wapen tegen concurrentie’

Deze zomer is streamingdienst NLziet een bètatest gestart voor een nieuwe web- en mobiele app. Het bedrijf test daarmee functies voor livetelevisie en replay-tv. Dit najaar voegt NLziet de features definitief toe aan het platform. Hoe denkt Managing Director Niels Baas in te spelen op de behoeften van ‘millennials’ en welke rol ziet hij voor het platform?

NLziet, de gezamenlijke en reclamevrije streamingdienst van de publieke en commerciële omroepen, breidt dit najaar het aanbod uit. Naast video on demand (terug en vooruit kijken) worden dan ook de live lineaire streams aangeboden op het platform. Voor een vast bedrag per maand zijn nu ook alle live-uitzendingen van de omroepen te bekijken. Ook zijn er meer programma’s dan voorheen terug te kijken in de eerste week na uitzending via de ingebouwde tv-gids. Daarnaast is een live programma met de restart-functie vanaf het begin terug te zien. Komt iemand tijdens een uitzending thuis dan hoeft hij dus niet meer te wachten tot die is afgelopen en geüpload. Halverwege kan het programma opnieuw worden gestart.

‘Doelgroep vraagt om flexibiliteit’

Hoewel NLziet zich er niet alleen op richt, is de OTT-dienst (Over the top) natuurlijk een product om de zogeheten millennial aan te spreken, vertelt Managing Director Niels Baas. Precieze cijfers deelt hij niet, maar hij zegt wel dat er in een hele brede doelgroep sprake is van een oververtegenwoordiging van millennials. Waar deze doelgroep volgens hem in het bijzonder om vraagt, is gemak en flexibiliteit. Iets dat in de lineaire setting ontbreekt. “Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat een streamingdienst als NLziet staat voor vrijheid. Als kijker bepaal je zelf wat, hoe en wanneer je iets bekijkt. Voor deze introductie maakten we die belofte alleen nog niet helemaal waar. Want als ik om half acht thuis kwam en online DWDD wilde kijken, moest ik wachten tot de uitzending was afgelopen. Met dat inzicht zijn we naar de omroepen gestapt en ze overtuigd ook de live streams aan te bieden.”

Het resultaat is de bétatest van een nieuwe web- en mobiele app, ontwikkeld door Infi en Triple. Ook de app voor de Smart TV wordt de app uitgebreid, ontwikkeld door 24i. Het webplatform is door iedere abonnee te proberen, voor het testen van de mobiele app konden zich in een eerder stadium tweeduizend gebruikers aanmelden.

“Het is technisch een nogal uitdagende omgeving”, zegt Baas. “Om je een beeld te geven: toen we in 2014 begonnen zaten we midden in de DRM-discussie. De grote techbedrijven werkten met een eigen variant. Daar waren we eerlijk gezegd niet altijd even goed op voorbereid. Nu is de dienst veel robuuster. De technische kwaliteit is namelijk heel belangrijk voor deze doelgroep. De livestreams gaan we ook in hoge kwaliteit streamen. Dat vraagt dus om meer streamingcapaciteit. Die kwaliteit willen we op een mobiel scherm en in de webbrowser bieden. Maar ook via Chromecast en Apples AirPlay en via Smart TV op een groot scherm.”

Ook omroep concurrent

Met Play van KPN en T-Mobiles KNIPPR is er sinds de lancering heel wat directe concurrentie bijgekomen. Toch ziet Baas deze partijen niet als de belangrijkste tegenkrachten. “Ons contentaanbod is namelijk een stuk uitgebreider: je kunt tot een jaar terug kijken.” Nee, de meeste concurrentie ondervindt hij eigenlijk nog van de omroepen zelf die natuurlijk ook hun gratis platformen hebben. Zowel de NPO, RTL als SBS hebben hun eigen platformen waarop heel veel van dezelfde content gratis, met advertenties, te zien is. Deze zomer bracht de NPO bovendien zelf nog een vernieuwde betaalde on demand dienst uit, NPO Start Plus. Ook daarmee zijn programma’s terug te kijken en worden deze niet meer onderbroken door reclames.

“We moeten daarom een gemaksbehoefte vervullen die het betalen waard is. De filosofie is nog steeds dat NLziet content bundelt in een totaaldienst”, legt Baas uit. Kijkt iemand uitsluitend naar de NPO dan kiest diegene waarschijnlijk voor het platform van de publieke zenders. “De omroepen delen het geloof dat je door te bundelen een completere dienst biedt voor de kijker en je zo beter wapent tegen internationale concurrenten. Het moet ook zeker daarop een antwoord zijn.”

En de traditionele (distributie)partijen? Ook die zitten niet stil. Een partij als VodafoneZiggo is nu nog in voordeel: het kan tv én eigen content combineren met bel- en internetabonnementen. “Maar dit gaat in de toekomst ook in Nederland veranderen”, voorspelt Baas. Consumenten nemen op termijn slechts een mobiele of vaste internetverbinding af en stapelen daar zelfgekozen diensten op, ook wel bekend als ‘cord-cutting’. Hij sluit dan ook niet uit dat NLziet op termijn de samenwerking zoekt met zo’n aanbieder. “Theoretisch zie ik een bundeling van internet en NLziet inderdaad wel voor me.”

‘Data op orde brengen’

Zonder concrete gebruikscijfers is het lastig vast te stellen of NLziet nu al voorziet in een behoefte, maar een recent onderzoek van Telecompaper lijkt daar wel op te wijzen. Zo zou een derde van de huishoudens in ieder geval denken aan een overstap naar de streamingdienst.

Hoewel er een groot verschil is tussen denken en daadwerkelijk doen, lijkt dat ook voor adverteerders gevolgen te hebben. Door de bundeling van diensten is NLZiet in staat een veel completer kijkersprofiel op te bouwen dan de omroepen zelf. Data die vervolgens niet gebruikt worden voor advertentiedoeleinden. Baas zegt vrij weinig te horen over adverteerders die zich daarover zorgen maken. Bovendien is hij ervan overtuigd dat er altijd ruimte is voor zogenoemde bereiksproposities waar adverteerders wel terecht kunnen. “Lang niet iedere Nederlander stapt over op een betaalde dienst. Er zijn er genoeg die blijven kiezen voor een gratis oplossing en zo via reclames zijn te bereiken.”

Voor NLziet zelf ziet hij ook wel kansen in die verzamelde data. “Hoewel we nog geen afdeling hebben met tientallen econometristen, kijken we wel naar inhoud en kijktijd. Een van de volgende stappen is om daarmee betere, persoonlijkere, programmasuggesties te doen.” Een uitdaging op zich, legt hij uit. Want omroepen leveren hun programma-data allemaal op een eigen manier aan. Die verschillen maken het lastig structureren. Het op orde brengen van die interne huishouding staat dan ook hoog op zijn agenda.

Op de wensenlijst staan overigens nog wel een aantal andere zaken. Idealiter wordt het zenderaanbod groter en komt er een aparte omgeving met kinderprogramma’s. Maar anders dan de distributeurs en namen als Netflix en Videoland gaat NLziet geen eigen producties maken, dat weet hij zeker. “Al het geld dat we verdienen gaat terug naar de omroepen. Maar het idee is wel dat die gaan strijden om de gunst van de kijker. Mogelijk dat die er dan op termijn voor kiezen om series exclusief bij NLziet aan te bieden.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond