Deel dit artikel
-

Omzet koeriersdiensten stijgt 11 procent in derde kwartaal

Bij post- en koeriersdiensten is de omzet in het derde kwartaal met bijna 11 procent gestegen. Doordat consumenten minder fysieke winkels bezochten werden meer aankopen online gedaan. Dat blijkt uit cijfers van CBS.

De omzet uit internetverkopen steeg het afgelopen kwartaal met 39 procent ten opzichte van een jaar eerder. Veel van de bestelde goederen werden door koeriers naar consumenten vervoerd.

De omzet van de totale transportsector daalde in het derde kwartaal van 2020 echter met ruim 15 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Bij veel branches stond de omzet in het teken van de coronamaatregelen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef Bouwhuis - Intellicom BV

Ik zou toch echt een onderscheid willen zien in de sectoren ‘koeriersdiensten’ en post- en pakketdiensten’. De KEP sector (koeriers-, expres- en pakketdiensten) kennen een behoorlijk onderscheid:

1. Koerier: hoogwaardig door-to-door direct vervoer; zonder overslag via hubs. Het ad hoc zoeken naar creatieve oplossingen voor een vervoersprobleem.
= Ad hoc vervoer

2. Expres: pakketvervoer binnen aangegeven tijdvensters. Daarin is keuze mogelijk en tijdens de uitvoering zijn aanpassingen mogelijk. =Systeemvervoer.

3. Pakket: Low end pakketvervoer, waarbij in het algemeen de volgende dag geleverd wordt, maar ook levering na enkele dagen mogelijk is.
= distributief vervoer

Natuurlijk noemt een low end pakketvervoerder zich marketing technisch graag ‘koerier’, maar dat is een verkooptrucje.

Het vervelende is dat als allerlei media en instanties zich door deze marketing in de luren laten leggen, dat er ook verwarring bij de klanten gaat ontstaan. Dat is vervelend, want elke dienst heeft een ander prijsniveau.

Door deze ‘verblubbering’ ontstaat er onbegrip over kosten voor onvergelijkbare dienstverleningen. Appels en peren.

En als ‘koerier’ (goederentaxi) wil je toch niet vergeleken worden met de prijstechnisch uitgebuite ‘bezorgondernemers-laag-van-ondernemers’ zoals onder ander PostNL deze heeft gecreëerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond