Deel dit artikel
-

Onderzoek DHL: 80% B2B-handel gaat online per 2025

Over vier à vijf jaar verloopt de meeste handel tussen producenten en leveranciers enerzijds en inkopers anderszijds via digitale kanalen. Daar zijn honderden miljarden euro’s mee gemoeid. Na de digitale transformatie op de consumentenmarkt geschiedt die nu op de zakelijke markt.

Tachtig procent van de interacties gaat over een paar jaar via digitale kanalen en over zeven jaar gaat het om zeventig procent van de B2B-omzetten ter wereld.

‘De volgende golf in e-commerce’ zegt DHL Express over de B2B-markt in een onderzoek dat ze gisteren publiceerden (Pdf).

Het dochterbedrijf van DHL Deutsche Post voert twee argumenten aan die voor een grote digitale kentering gaan zorgen. Allereerst staat de generatie die digitaal is opgevoed voor de deur van management- en bestuurskamers. Voor deze groep is digitaal zakendoen een no-brainer. Ten tweede heeft het coronavirus laten zien dat het bezoeken van inkoopbeurzen en persoonlijke verkoopgesprekken niet per se noodzakelijk zijn en zeker niet schalen op een manier die technologie wel faciliteert.

Emerce publiceert op 8 april de online videocollectie B2B Digital. Hoe pak je door in digital, hoe versterk je je online positie? Hoor tactieken en best practices in digitale transformatie, next level e-commerce, online klantervaring, marktplaatsen en technologische innovaties. Volg talks en tafelgesprekken van boeiende B2B experts.

Deel dit bericht

4 Reacties

Bart Strijker - Jelba

Als 100% B2B Online Specialist zien wij de aankopen vanuit de vraagzijde de afgelopen 6 jaren explosief stijgen. Het aanbod ontsluiten vanuit fabrikant, naar groothandel en eindklant is de grootste uitdaging.

Bart Strijker
Jelba

Erwin Boogert

Hoi Bart, mag ik vragen wat voor flessenhalzen je tegenkomt? Is dat overwegend techniek of eerder werkprocessen of, bijvoorbeeld, contracten die online verkopen niet toestaan?

Bart Strijker - Jelba

Dag Erwin, snap de vraag niet helemaal. Maar geef graag meer inzicht. We doen zelf ook structureel data onderzoek naar het B2B online koopgedrag.
Anders even via de mail of telefoon nadere afstemming. Gr. Bart

Gerben

De vraag is ook wat de definitie van digitale kanalen is. Grote organisaties maken gebruik van punch-out connecties waarbij back-end applicaties (ERP’s en inkoopsystemen direct met elkaar ‘praten’. Ik zie daar niet zo snel een webinterface tussen gezet worden.

Als het gaat om de B2B buyer en customer journeys: daar verandert in zoverre iets dat social selling heel belangrijk is geworden. In de leadgeneratie fase móet je daarop inspelen. Maar B2B blijft ook een market waarin deal-making van persoon tot persoon of DMu tot DMU onverminderd belangrijk blijft. Vooral bij kapitaalintensieve investeringsgoederen als complete productiestraten heb je te maken met een vaak jaren durende aankoopcyclus. De kans dat dit volledig online gaat plaatsvinden is niet heel erg groot. Evenmin als in een situatie waarbij een
multinational een deal sluit met een kantoorartikelenleverancier. Als je in de contractfase zit, dan kan ik me voorstellen dat het uitwisselen en ondertekenen van contracten digitaal kan gaan. Als de samenwerking operationeel effect krijgt, wordt het B2B ‘business as usual’ e-commerce.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond