Deel dit artikel
-

Onderzoek: ‘De klok tikt voor fysieke retailers’

Fysieke retailers hebben nog maar twaalf tot achttien maanden de tijd om hun toegevoegde waarde te bewijzen aan winkelend publiek. Dat is nu bezig met een heroriëntatie op hoe er wordt gewinkeld.

Het coronavirus was een harde ruk aan het stuur van retailers en dwong het tot een harde koerscorrectie. Winkels moesten maanden dicht en het publiek toog massaal naar webwinkels en online marktplaatsen. Nu in het westen de winkels weer open gaan, begint een periode van herbezinning en -oriëntatie op de waarde van fysieke winkels.

Forrester ondervroeg Amerikaanse consumenten en komt tot de slotsom dat de fysieke retail nog niet verloren is. De consument wil zich best verplaatsen om te shoppen. De vraag is hoe graag hij dat wil en wat de drijfveren dan zijn. De markt heeft, zo concludeert de marktonderzoeker, twaalf tot achttien maanden om zijn waarde te bewijzen.

En het uitgangspunt is niet rooskleurig. Veertig procent van de ondervraagden zegt namelijk dat ze straatwinkelen gewoon minder leuk vinden en eenderde zegt dat ze de behoefte daartoe niet meer voelen.

Omgekeerd is het ook zo, dat men de winkel niet mijdt. Want veertig procent onderkent de functionele rol wel. Straatwinkelen is makkelijk, snel en kan ook een sociale rol vervullen. Je kunt toevallig bekenden tegenkomen.

De onderzoekers stellen verder dat Generatie Z, de groep tot pakweg 25 jaar, voor de grootste verandering van fysieke retail kan zorgen. Meer dan andere publieksgroepen willen zij dat winkelen een belevenis is, een ervaring. “Deze groep toont het grootste enthousiasme voor lang achter elkaar winkelen met vrienden en familie.” Ze beschouwen shoppen als een uitje.

Foto: Thomas8047 (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Seb

Het valt mij vooral bij fashion retailers op, hoe slecht ze inspelen op hun klanten. Er wordt nog altijd top down gedacht bij deze retailers, in plaats van te kijken wat hun klanten écht willen. Mensen kopen geen winterjassen meer in de zomer, waarom zijn de meeste winkels dan al 3/4e met de wintercollectie gevuld? Niet meer van deze tijd.

Ook het aanbod van maten is niet afgestemd op de realiteit. Rekken vol met XS en S maar een L of zelfs een XL is vaak nergens te bespeuren. Een teken dat er slecht ingekocht wordt.

Hiermee jaag je het publiek naar online platformen als Zalando en AboutYou.

bert

Ik ben afgelopen maanden overgegaan naar 100% gebruikte kleding kopen online, en wat een verademing.
Geheim van de online verkopers (en dan doel ik niet op de toxische platforms als vinted), is dat ze gewoon alles opmeten met een meetlint. Binnenbeenlengte van 80cm is gewoon binnenbeenlengte van 80 cm en niks anders. Probeer hier maar eens effectief achter te komen in een winkel. Meetlint meenemen? Of voor alles in pashokje.
Zelfs online retail in nieuwe kleding komt hier niet uit.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond