Deel dit artikel
-

‘Online aankopen bereiken deze week een tweede piek’

Bestellingen bij webwinkels trekken deze week nog even flink aan, met name in Nederland. Die conclusie trekt retargeting-specialist RTB House op basis van eigen onderzoek in Europa, Zuid-Amerika, Azië, het Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika.

Ondanks het enorme succes van Black Friday, bestellen veel Nederlanders deze week alsnog online voor de kerst. Lastminuteaankopen gebeuren bij voorkeur in fysieke winkels.

In 2017 was er op de zondag twee weken voor kerst een piek in het aantal aankopen. Op die dag lag het aantal bezoeken aan webwinkels 44 procent hoger dan het maandgemiddelde. De bezoekers kochten 43 procent meer dan het decembergemiddelde. Zaterdagen zijn het minst e-commercevriendelijk. Het aantal webshopbezoekers lag dertien procent lager dan het maandgemiddelde, en het aantal transacties was acht procent lager dan gemiddeld.

Volgens RTB House neemt het bezoek aan webwinkels ongeveer vier dagen voor kerst langzaam maar zeker af en bereikt het op 25 december het laagste punt. Het bezoek aan webwinkels ligt dan veertig procent lager dan het decembergemiddelde. Het aantal transacties is ook lager en ligt 55 procent onder het maandgemiddelde.

Het aantal bezoeken aan webwinkels en het aantal transacties beginnen overigens ook na kerst incrementeel te stijgen, mogelijk in verband met de uitverkoop. Zo noteerde 27 december 2017 wereldwijd drie procent meer bezoeken aan webshops dan gemiddeld en lag het aantal aankopen ook drie procent hoger dan het gemiddelde. Dat zijn de hoogste aantallen direct na kerst.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond