Deel dit artikel
-

Open- en klikratio bij mobiele mails neemt fors toe

E-mail wordt steeds vaker op een mobiele apparaat gelezen, en er wordt ook steeds vaker doorgeklikt. Dit blijkt uit de derde editie van de Nationale E-mail Benchmark, die door branche-organisatie DDMA is gepubliceerd.

Hoewel het merendeel van de e-mails nog steeds op de desktop wordt gelezen en geklikt, laten de opens en kliks op mobiel in elk kwartaal van 2013 een stijging zien.

De stijging in 2013 laat wederom zien dat het optimaliseren van de weergave van een e-mailuiting op een mobiel apparaat steeds belangrijker wordt. Het percentage unieke opens op mobiel is in de loop van 2013 met circa 24 procent gestegen (Q4 in vergelijking met Q1). Voor unieke kliks op mobiel is de stijging circa 29 procent.


E-mailings naar kleinere groepen ontvangers hebben een veel hogere open- en klikratio. E-mailings naar een groep van 5.000 tot 10.000 ontvangers hebben bijvoorbeeld een openratio die 25 procent hoger ligt dan de openratio van e-mailings naar een groep van 50.000 tot 250.000 ontvangers. De kleinere e-mailings vertegenwoordigen kleinere verzenders en gesegmenteerde e-mailings; afgestemd op groepen ontvangers met dezelfde kenmerken, interesses of klantgedrag.

Dit effect is volgens het rapport ook te zien bij e-mailings die dynamisch zijn opgebouwd. Bij deze e-mailings wordt de inhoud automatisch ingeladen en afgestemd op de individuele ontvanger. Hoewel deze e-mailings wel minder vaak worden geopend, is de CTR (Click Through Rate) hierbij ruim 29 procent hoger dan bij e-mailings die geen gebruik maken van dynamische content. Optimalisatie van e-mailings op basis van segmenteren en dynamische content werkt dus in het verhogen van interactie.

Ook in 2013 bbleef donderdag de favoriete dag om een e-mailing te verzenden, gevolgd door dinsdag. De responsratio’s (opens, kliks per afgeleverde e-mail en kliks per geopende e-mail) op doordeweekse dagen laten maar kleine variaties zien.

De meeste e-mailings zijn verstuurd tussen 08.00 en 17.00 uur. De grootste piek is om 10.00 uur, en ook om 12.00 en 16.00 zijn er kleine pieken. Vanaf 07.00 kennen de responsratio’s een licht stijgende lijn tot ongeveer 16.00 uur. Opvallend daarin is een piek rond 08.00 uur en een lichte daling rond 13.00 uur. B2C en B2B e-mailings verschillen wel van elkaar. B2C e-mailings die rond 20.00 uur zijn verstuurd, kennen de beste responsratio’s. Bij B2B e-mailings zijn dit de e-mailings die rond 08.00 uur zijn verstuurd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Erwin Moojen

Mooie statistieken, het zou goed zijn om bovenstaande analyse van de CTR apart te doen voor kleinere mailingen en voor dynamische mailingen. Goed van de DDMA dat ze Nationale Email Benchmark blijven uitgeven!

Gerben Busch, Veritate | the valley

Deze bevindingen zijn nu exact de reden waarom wij al geruime tijd ‘Mobile First’ ontwikkelen op basis van flexibele dynamische templates. Inzicht in individueel gedrag door de tijd heen gaat je daarnaast helpen om de juiste boodschap bij de juiste personen te krijgen. Waarbij je nog eens een sprongetje zou kunnen maken in opens en clicks wanneer je verzending zou kunnen doen op basis van Individual Timed Messaging: De e-mail afleveren op het individuele voorkeurstijdstip. HET ideale verzendmoment bestaat namelijk niet.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond