Deel dit artikel
-

Out of Home: ‘2020 is verloren jaar’

De Out of Home markt krabbelt weer op na de versoepeling van de maatregelen rond COVID-19. Gedurende de zomerperiode hebben adverteerders de communicatie met hun doelgroepen weer stap voor stap opgestart. Niettemin heeft de sector in eerste helft van dit jaar 44 procent omzet ingeleverd.

Deze daling geldt zowel voor de traditionele vormen van out of home als voor digital (DOOH). In totaal werd 54,5 miljoen euro omgezet in de eerste twee kwartalen van 2020. In 2019 werd in dezelfde periode nog ruim 97 miljoen aan reclameruimte verkocht.

Uit de cijfers van Outreach, de gezamenlijke marketingorganisatie van de grootste out of home exploitanten in Nederland, blijkt dat vooral het tweede kwartaal dramatisch is geweest. De omzet liep maar liefst 67 procent terug in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2019. Ook hier geldt dat de afname vrijwel gelijk is verdeeld over traditioneel (-68 procent) en digital (-66 procent).

De persconferentie van het kabinet op zondag 15 maart was het startsein van de intelligente lockdown van Nederland. Dat is ook goed te zien in de mobiliteitscijfers, die vanaf die datum en masse kelderden.

De mobiliteit van automobilist en voetganger is inmiddels weer boven het oude niveau, maar het openbaar vervoer doet duidelijk langer over het herstel.

2020 zal voor de sector dan ook de boeken ingaan als een verloren jaar.

Foto Exterion Media

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond