Deel dit artikel
-

‘Pakketje thuis ontvangen wordt premiumdienst’

Zelf je gratis verzonden pakketje van een webwinkel thuis ontvangen, kan binnen afzienbare tijd wel eens een ‘dure’, zeldzaamheid worden. Dat zegt althans een trendonderzoek door ECC Köln.

De handelsonderzoeker publiceerde eind vorige week een visiedocument over de toekomst van de logistiek tussen webwinkel en ontvangende consument (PDF). Aangezien steeds meer mensen steeds meer online orders doen, wordt meer diversificatie in het landschap voorzien.

Cijfers laten zien dat veranderingen niet kunnen uitblijven.

Van alle online shoppers wil 81 procent zijn order thuis ontvangen, maar dat lukt maar in 66 procent van de gevallen. De verklaring voor dat gat: men is niet thuis. Zelfs opties als tijdvakbelevering en avond- en zaterdaglevering dichten dat gat niet.

De onderzoekers zijn stellig: “Thuisbezorgingen zijn nu overwegend gratis, maar ontwikkelen zich tot een premium dienstverlening. Klanten moeten zich gaan beseffen dat gemak ook een prijs heeft.” Met dit soort uitspraken worden de zielen alvast gekneed om op enig moment weer een kleine of extra vergoeding te mogen gaan vragen voor thuisbezorgingen.

Maar ECC Köln brengt ook de alternatieven in beeld. Immers, zo laten cijfers ook zien, de consument is niet zo veeleisend als wel eens gedacht wordt. Hij wil zijn bestelling namelijk niet per se heel snel ontvangen, maar vooral op een tijdstip en locatie die hem het best liggen. Omgekeerd werkt het ook zo, dat hoe minder opties een webwinkel hiertoe biedt, hoe sneller de klanttevredenheid daalt.

Er zijn meerdere logistieke knoppen om aan te draaien en ECC Köln brengt die hieronder in kaart:

Ook in Nederland stijgt het aantal verzonden e-commercepakketjes nog steeds van jaar op jaar. Het einde aan die volumegroei lijkt ook nog niet in zicht. De huidige periode is altijd weer een test voor de kwaliteit van de logistieke netwerken. Shopfestijnen als Single’s Day, Black Friday, Sinterklaas en Kerst verhogen de druk aanzienlijk, maar uit rondvraag van Emerce blijkt dat er geen sprake van overbelasting van pakketnetwerken is. De grote vertragingen die er zijn lijken vooral te komen door slechte of niet al te nauwkeurige forecasts van shops aan hun logistieke partner.

Foto: Anna Pruzhevskaya (cc)

Dit bericht is 161 keer gedeeld

7 Reacties

Pp

Niet echt slim om Nederland te vergelijken met Duitsland qua bezorging. In Nederland is de dekking van bezorgdiensten immers 100%, in Duitsland verre van.

Pim

Er moeten gewoon grote lokale plekken komen waar je je pakket kan ophalen en retourneren. Ik laat bijna altijd mijn pakket bij een afhaalpunt bezorgen, is veel relaxter. Volgens mij moet dat ook veel goedkoper zijn dan al die onnodige kilometers die al die busjes maken.

Merien

@Pim. Goed idee! Nog beter, als die plekken de meest gekochte goederen al hebben liggen, nog voordat ze besteld zijn. Misschien mooi uitgestald zodat je ze makkelijk kan vergelijken.

Ruime selectie en aan huis gebracht zijn de twee trekkers van e-commerce. Als je daar één van weg haalt wordt het wel schraal. Volgens mij zit de oplossing meer in intelligente pakketbrievenbussen zodat ook bij je afwezigheid aan huis bezorgd kan worden.

Erwin Boogert

Pp, die twee markten zijn natuurlijk niet 1-op-1 met elkaar te vergelijken. Verre van. Maar ook in Nederland wordt constant gezocht naar alternatieve bestelmethoden en de waarde die ze vertegenwoordigen. Ik denk dat de auteur van dit item daar een lampje op heeft willen zetten.

Bert

@Merien: “als die plekken de meest gekochte goederen al hebben liggen, nog voordat ze besteld zijn. Misschien mooi uitgestald zodat je ze makkelijk kan vergelijken.”

In mijn beleving bestaat dat al onder de noemer “winkels” 😉

Ligt de oplossing sowieso niet bij de al bestaande vestigingen als supermarkten en benzinestations die toch al hele ruime openingstijden hebben? Vooral supermarkten met goede bereikbaarheid (ruime parkeergelegenheid).

Marcel - Stichting WebwinkelKeur

Ben benieuwd of dezelfde cijfers ook voor Nederland gelden.

We zijn in Nederland ver voorop bij andere markten. Ons land is relatief compact en het volume is relatief hoog, bestellen via internet is echt ingeburgerd. Daarmee is pakketbezorging (relatief) snel en goedkoop aan te bieden.

Nu is gratis levering bij grote partijen de standaard. Binnen afzienbare tijd gaat daar wellicht zelfs same-day-delivery (gratis) bij komen. Natuurlijk worden die kosten ergens betaald, maar de consument merkt dit niet direct.

Ik denk niet dat je de consument dan nog snel zover krijgt dat bezorging aan huis een premium feature wordt. Dit lijkt eerder wishfull thinking van sommige partijen.

Gelukkig zijn er genoeg alternatieven, denk aan pakketbussen in de straat, drone bezorging, etc.

Pim

@Bert,

Ja dat kun je zien als een winkel. Maar hoe vaak heb je niet dat de winkel niet heeft wat je zoekt of dat de winkel verouderde producten heeft staan. Ik kan je vertellen, ik heb de afgelopen tijd heel bewust gekeken naar winkels en het is eigenlijk om verdrietig van te worden. Ze hebben of je product niet, je maat niet, ze zijn gesloten.

We moeten de winkel opnieuw uitvinden. Ik zie het zelf als grote thema stores. Zoals je in Frankrijk bijvoorbeeld de Decathlon hebt. Een mega pand met alles dat met sport te maken heeft. Je vindt daar niet 5 Nike ballen, nee gewoon een stuk of 50 soorten. En dat geldt voor elke vorm van sport.

Ik zou dus zien dat je in Nederland centrale experience stores krijgt waar je heen kan gaan om te kopen wat je zoekt. Dus een experience store voor bijvoorbeeld wonen, tuinieren, sport, auto’s. Daar vallen alle winkels als shop in shop en kun je spullen direct aanschaffen, bestellen of afhalen.

Dus geen losse winkels meer die allemaal het eigen rideltje uitvinden. Je ziet dit nu ook online. Ik merk dat ik steeds minder bij minder bekende shops koop. Ik koop veel liever bij de grote merken zoals Bol.com. Coolblue, Wehkamp, Zalando noem maar op. Zij bieden hoge service en een overzichtelijke online experience. Ik verwacht dat de kleine webshops steeds meer gaan verdwijnen of onderdeel worden van platformen als Bol.com. De toekomst is dat we alles in een app gaan doen, zoals WeChat dat nu al doet in China. Websites en domeinnamen worden ook minder relevant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond