Deel dit artikel
-

Pamflet bij NRC en Volkskrant tegen ‘vrouwenvernedering’ GeenStijl

De Volkskrant en de NRC lijken de aanval op GeenStijl nu definitief te hebben ingezet. In een paginagroot pamflet wordt Nederlandse bedrijven opgeroepen om niet meer op GeenStijl en Dumpert te adverteren.

Het was de bedoeling het pamflet zaterdag te publiceren, maar omdat de tekst is uitgelekt, uitgerekend via GeenStijl, verscheen het pamplet op de sites. ‘Normaal luidt het devies: niet reageren, don’t feed the trolls. Maar de aanval op de journalist van de Volkskrant is het zoveelste dieptepunt: reaguurders werden expliciet uitgenodigd om seksueel te fantaseren bij haar foto. Online-intimidatie mag dan al jaren de norm zijn op internet, het is niet normaal. We vinden het tijd om hier als collectief een statement te maken. Door je mond te houden, verandert er niets.’

Het pamflet is mede opgesteld door columniste Rosanne Hertzberger, die regelmatig doelwit is van GeenStijl. Tot de ondertekenaars behoren onder meer Marcia Luyten, Georgina Verbaan, Hella Hueck, Claudia de Breij, Jildou van der Bijl, Katja Schuurman en Femke Halsema.

NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch benadrukt dat de Volkskrant en NRC verder niet betrokken waren bij de tekst, maar dat zij de actie willen faciliteren.

De actie kan TMG, uitgever achter GeenStijl, miljoenen euro’s aan advertentie-inkomsten gaan kosten. Enkele adverteerders, waaronder Hak, Honig, Renault, de Efteling, TUI, ICI Paris en Run for Kika, lieten afgelopen dagen al weten hun advertenties terug te trekken of nieuwe campagnes te heroverwegen. Daar hoort nu ook het ministerie van Defensie bij, dat eerst nog meldde dat men geen reden zag om te stoppen.

GeenStijl maakt deel uit van het bedrijfsonderdeel TMG Digital, met een omzet van 35 miljoen euro. Daarvan is 9,8 miljoen euro afkomstig van advertenties.

Dode bomen in doodsstrijd maken rare sprongen, reageert GeenStijl. ‘Moet het pluriforme medialandschap nog verder worden beknot? Moet de vrijheid van meningsuiting worden gesloopt? Zijn Reviaanse ironie, de hyperbool en snoeiharde satire VERBOTEN in het postmoderne tijdperk van de veel te snel gekwetste safe space-denkers?’

Deel dit bericht

10 Reacties

Dennis

Dit gevecht tussen oude en nieuwe media wordt steeds gekker. Dit is geen nieuws, maar blijkbaar snappen NRC en VK het nieuwe speelveld nog niet. Ze creëren hier iets wat er helemaal niet is. Geen enkele marketeer die hier in de praktijk mee bezig is heeft zich hier tot nu druk over gemaakt, daarnaast weet ik als online marketeer dat de resultaten via deze sites prima zijn. De reacties die je leest zijn alleen maar van te oude marketeers en manager die zelf niet meer weten hoe het allemaal werkt. Het is soms wat (te) jongensachtig, maar misschien wel een betere context dan de zure stukken op NRC en VK voor veel merken. Net of de context op NU.nl, Telegraaf en AD altijd zo relevant zijn… Adverteerders boeit de context niets (als deze niet te extreem is) en kijken naar de ROI tot dat dit soort media en journalisten voor PR schade kunnen zorgen… Ik denk dat de marketeer of waarschijnlijk gewoon het mediabureau van Grolsch geen fijne week heeft. Die worden nu helemaal afgebrand in de doelgroep…

Frank

Door je mond te houden, verandert er niets. Inderdaad. Als sites die wel volop in de huidige samenleving staan braaf achter de achterhaalde conventionele media aan bleven lopen, zouden figuren als Hertzberger hun zin blijven krijgen.
“Alles mag, zolang het maar niet tegen mijn mening ingaat…”
Politiek correct gezever. Ik dacht dat we daar in de jaren zeventig en tachtig van waren verlost, maar het is weer helemaal terug.

Wouter

VK en NRC bestaan nog maximaal 10 jaar, dan is hun abonnementenbestand 80+.

Dat deze correcte lui miljoenen Nederlanders die GS en Dumpert dagelijks bezoeken sneue mensen vindt zegt al genoeg. NL bestaat niet alleen uit links grachtengordel publiek. GS en Dumpert zijn voor 1,5 miljoen Nederlanders uitstekende amusement. Je bent nogal dom als adverteerder als je daar niet op inspeelt.

Net alsof Voetbal Inside, Utopia, RTL Boulevard of Facebook zo’n veel beter umfeld hebben. En alle grote merken adverteren daar toch ook?

van Deurzen

Ik zou een anti-actie nu niet eens heel onverklaarbaar vinden. Dat een aantal adverteerders als Heineken, Nike, Mediahuis (haha) en Talpa (vast..) nu besluiten niet langer op de azijnzeikersites van de volkskrant en het NRC adverteren maar zich enkel richten op vlogs, dumpert, geenstijl, skoften en dat soort sites om de nieuwe generatie juist te bereiken.

PS> Dit is natuurlijk een vergelijkbare actie als het verketteren van de PVV – niet dat ik PVV aanhang, in tegendeel, maar meer het negeren van het “tegengeluid” van een zeer grote groep aanhangers. Niet voor niets dat een GeenPeil in no-time 300.000 handtekeningen hadden en er daadwerkelijk een referendum kwam. VK en NRC: dom bezig!!!

B. Karels

Prima, dat laffe Geenstijl speelt altijd de vermoorde onschuld. Laat ze nu maar eens de gevolgen voelen.

Marcel

Waarom zou je als adverteerder in hemelsnaam De Azijnbode en Narcisten Media willen inschakelen voor je campagne?

Frans Jan Boon - Add to Friends

Dit is geen strijd tussen oude en nieuwe media, dit is een strijd tussen respect en hufterig gedrag en staat los van het kanaal waar die strijd wordt gevoerd. Bovendien vraag ik mij gezien de resultaten (niet in views maar wel in clicks en conversies) al langer af waarom je als adverteerder je budget zou willen verbrassen op GeenStijl en Dumpert.

Jeroen

Niet een hele handige actie van de “oude” media. Maar dat is natuurlijk niet de eerste keer dat ze Online als minder beschouwen en dit graag ook roepen.

Buiten het feit dat de bezoekers van Dumpert en Geenstijl graag zo nu en dan een foto of filmpje met een paar mooie vrouwen kunnen waarderen, gebeuren daar natuurlijk ook hele andere dingen.

We weten allemaal dat als daar een video wordt geplaatst van een laffe vechtpartij ergens in Nederland, dat de daders maar al te vaak zelf de weg naar de politie weten te vinden.

Asociaal gedrag stellen ze aan de kaart, en het publiek laat ook duidelijk blijken wat ze niet oke vinden. Je zou zelfs kunnen stellen dat ze op deze manier de grenzen van de Nederlandse normen en waarden in videobeelden laten zien aangevuld met de stemmen en reacties van de bezoekers (die echt uit alle “groepen” van de Nederlandse bevolking komen)

En als we het dan gaan hebben over adverteren en resultaat, dan denk ik dat kranten op dit moment een van de slechts presterende kanalen is om in te zetten.

Lukas

Opmerkelijk dat de zelfbenoemde “kwaliteitskranten” zich zo uitlaten. Het is aan hen om verschillende kanten/achtergronden van een verhaal te belichten zodat lezers daar zélf hun mening over kunnen vormen, niet om te bepalen waar adverteerders wel/niet mee samen zouden moeten werken.

Maarten

Grappig hoe velen schieten in een reflex tussen oude en nieuwe media. Over achterhaald gesproken. Ik ben geen fan columns of opinies zoals deze nu staan in NRC en de Volkskrant. Positieve effect van deze ophef is echter wel dat er (eindelijk) een discussie ontstaat over normen en waarden in 1 zin met digital advertising. Het is belangrijk dat we de schizofrenie uit de marketing krijgen. Niet via het ene medium alleen maar branding en awareness en via het andere kanaal niets om het merk geven en alleen maar op conversie rammen, no matter what daar gepubliceerd wordt. Hoogtijd dat kwaliteit, (merk) beleving, interactie en engagement de boventoon gaan voeren in marketing en merk beslissingen. Conversie komt (en daar kun je op in spelen) als je die deze zaken in orde hebt. In die zin, en enkel ook alleen daarom ben ik blij met de ontstane commotie. En er zijn nog meer voorbeelden, weet een adverteerder dat ie op het mokkelforum staat tussen naakt en vernederende content? Wat zou jij willen met jouw zorgvuldig opgebouwde merk? Het is waarschijnlijk weer een mooie stap in het volwassener worden van de (digitale) media, goed zo!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond