Deel dit artikel
-

‘Persoonlijke informatie niet veilig bij sites over geloof, ziekte en geaardheid’

Websites met informatie over gevoelige onderwerpen lappen de privacywet massaal aan hun laars. Dat zegt de Consumentenbond. Veel sites plaatsen zonder toestemming cookies van advertentienetwerken, waardoor die zeer persoonlijke informatie over de bezoekers in handen krijgen.

Onderzoekers van de Consumentenbond zochten in maart en april op onderwerpen binnen de categorieën geloof, jeugd, medisch en geaardheid. Via zoekvragen over onder meer depressie, verslaving, seksuele geaardheid en kanker kwamen zij op 106 websites.

Bijna de helft van die sites plaatste bij bezoek direct, dus zonder toestemming van de bezoeker, een of meer advertentiecookies, bijna altijd van Google. Websites als CIP.nl, Refoweb.nl en scholieren.com plaatsten er zelfs tientallen. Ouders.nl maakte het helemaal bont en plaatste maar liefst 37 cookies.

Ook een flink aantal instellingen voor geestelijke gezondheidszorg viel op. Onder andere ggzdrenthe.nl, connection-sggz.nl, parnassiagroep.nl en lentis.nl volgden ongevraagd het surfgedrag van hun bezoekers en speelden deze informatie door naar Google.

De privacywet AVG is nu een jaar van kracht, maar het is volgens de bond zorgwekkend hoe slecht de wet wordt nageleefd.

Foto Pexels

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan

Wat een ongelofelijke fail van de toezichthouders die 7 jaar na de invoering van de cookiewet nog steeds niet in staat zijn om hier op toe te zien. Er had natuurlijk al lang een geautomatiseerd systeem gebouwd kunnen zijn dat websites scant op de obvious overtredingen, zoals de advertentiecookies van Google. En hier automatisch websites eigenaren over aanschrijft en na waarschuwingen beboet. Dit heeft niets met capaciteit te maken bij de toezichthouders, maar een verkeerde besteding van middelen. Vacatures bij de toezichthouders zijn allemaal dure juristen, terwijl praktisch ingestelde mensen en it’ers nodig zijn.

K.a. Torfs

Dit toont nog maar eens dat “kennis i= macht” hier weer geldt. Daar de mens, een gefrustreerd (=door zijn fysische beperkingen) en machtsgeil (=compensatie voor de frustratie) wezen is , is het internet een zaligmakend middel . Bijvoorbeeld de Google organisatie heeft niet de minste scrupules om alle info te vergaren en ze te verkopen. Dit vergroot de macht van de elite mega superrijken nog meer om de wereld te domineren en de rest van de mensheid als minderwaardig “werkvee” te beschouwen. In 3000 jaar “beschaving zijn we nog geen stap verder gekomen integendeel. Wel is de omlijsting continue wat veranderd, maar de essentie is gebleven.
Ook de gebruikers treft schuld omdat ze te lui en te dom (gehouden?) zijn om zich ertegen te wapenen.
Dit verklaart waarom zulke wantoestanden blijven bestaan. Money, money must be funny , in the rich men’s world!! is nog steeds actueel!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond