Deel dit artikel
-

Philips: ‘Smart TV is serieuze business’

Het gebruik van apps op televisie neemt toe. Tachtig procent van alle geleverde toestellen zal straks over een internetverbinding beschikken. Emerce sprak op de IFA in Berlijn met Albert Momberg, hoofd Smart TV van Philips.

Jullie hebben net een overeenkomst aangekondigd voor YouTube Rentals, de filmverhuurpoot van Google. Hoe exclusief is dat?
“Met Google heb je geen exclusieve deals. Wij weten eerlijk gezegd niet met welke andere partijen zij praten. We zijn er wel snel bij. Onze introductie valt samen met de uitrol van YouTube Rentals in diverse Europese landen, Noord-Amerika en Zuid-Korea. Philips is wel een van de grotere partijen waar ze mee samenwerken.”

Tachtig procent van de televisies is straks een smart tv. Wat kunnen je zeggen over het gebruik?
“Wij zien een enorme toename van het gebruik. In januari hebben wij nog gecommuniceerd dat zestig procent van de gebruikers minstens een keer per dag een app gebruikt, nu is dat 75 procent. In Noord-Europa zien we dat de helft van onze uitgeleverde Smart TV’s op het internet is aangesloten. In sommige landen, waaronder Nederland, gaat het al om tachtig procent.”

Kun je iets zeggen over het kijkgedrag?
“Dat verandert natuurlijk per nieuwe app, zo hebben we hoge verwachtingen van onze nieuwe social app, waarmee je Twitter- en Facebookberichten over de uitzendingen kunt volgen. In de top 10 vind je naast YouTube vooral Uitzending Gemist en RTL XL. Wij noemen dat hier de catchup-apps.”

Geldt dat ook voor platforms, denk aan kabelaars, die zelf al Uitzending Gemist of VOD (video on demand) aanbieden?
“Wij kunnen eerlijk gezegd alleen het gebruik van onze eigen systemen meten. VOD begint een beetje te lopen. Onlangs heeft Videoland een app met 15.000 titels gelanceerd. We gaan het de gebruiker nu wel makkelijker maken door een universeel betaalsysteem aan te bieden, zodat je niet voor films bij verschillende leveranciers apart hoeft te betalen. De achterkant daarvan hebben we uitbesteed, maar de beleving is van ons. Het idee is dat je betaalproviders straks op meerdere platforms zult vinden, zodat je ook een keer kunt afrekenen voor video’s op tablets.”

In hoeverre genereert dit soort activiteiten inkomsten voor Philips? Vroeger leverden tv-fabrikanten alleen hardware, nu zijn ze ook uitgever.
“Smart tv is business, laat dat duidelijk zijn. Adverteerders stappen er nu serieus in, er worden grote budgetten voor vrijgemaakt. Inkomsten uit VOD zijn nu nog bescheiden. De groei daarvan is langzamer gegaan dan verwacht. Daar zit voor ons ook niet het grote geld. Je vangt als uitgever een paar dubbeltjes per keer dat een film wordt bekeken en het zijn de studio’s die de tarieven bepalen. Maar met adverteerders kunnen we serieuze campagnes opzetten.”

Jullie verdienen toch ook aan de positie van apps op het beginscherm? Wie bovenaan wil staan, moet betalen.
“Dat hebben we helemaal in het begin gedaan, maar we vinden nu dat het scherm van de gebruiker is. Ook de apps die standaard in het scherm staan als je de televisie uit de doos haalt, zijn geen gekochte posities. Alleen in de sector aanbevolen apps zijn dit soort afspraken mogelijk. We gaan steeds meer richting advertentiemodellen, dus CPM. Volgend jaar hebben we daar hopelijk meer inzicht in.”

Hoeveel apps zijn er nu?
“We zitten in 36 landen en als je die allemaal meerekent, hebben we er 1.500, gemiddeld gaat het om tachtig tot honderd apps per land. In sommige landen zoals Duitsland zijn het er al fors meer en hebben we een zoekfunctie moeten introduceren. We werken nauw samen met ontwikkelaars. Er staan zeker driehonderd apps aan te komen, ik hoop dat Angry Birds daar ook bij zit.”

Op welke momenten van de dag worden die apps vooral gebruikt?
“Vooral rond primetime, rondom grote shows. Tijdens de reclames zapt menigeen even naar een app. We zien ook een piek rond koffietijd en in de middag als de jeugd uit school komt. We gaan met onze aanbevelingen wel steeds meer rekening houden met deze momenten.”

Verwachten jullie geen concurrentie van HbbTV? De omroepen wilden voorheen niet dat televisiefabrikanten overlays zouden gebruiken om informatie aan te bieden. Nu komen de omroepen er zelf mee.
“Philips is een van de oprichters van HbbTV. Het klopt dat omroepen hun signaal zo schoon mogelijk willen aanbieden. Men vreesde dat fabrikanten advertenties over hun signaal heen zouden tonen. Er is zeker overlap. Wij kunnen, bijvoorbeeld met onze social app, informatie ook naast het televisiebeeld zetten, maar alleen in onze eigen Smart TV-omgeving.  De omroepen nemen smart tv overigens serieus. Ook daar willen zij gevonden worden. Alles gaat richting standaarden. Met andere fabrikanten hebben we de Smart TV Alliance. Die zorgt er voor dat ontwikkelaars straks niet voor tien verschillende systemen hoeft te ontwikkelen.”

Waar is smart tv over vijf jaar?
“Het opstartscherm van televisies wordt straks niet meer Nederland 1 of RTL, maar een dashboard waar je kunt kiezen uit zenders of apps. Ook allerlei functies die nu nog los in decoders zitten zullen standaard geïntegreerd zijn. Je zult steeds meer apps tegenkomen die een klassieke tv-functie hebben. De televisie wordt het scherm dat altijd aanstaat.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond