Deel dit artikel
-

Politie waarschuwt voor nepwebwinkels

De politie start een campagne om consumenten te waarschuwen voor nepwebwinkels. Wie daar bestelt krijgt na betaling nooit iets geleverd. Dit jaar zijn al zo’n 200 van dit soort webwinkels gesloten.

Er zijn ruwweg drie soorten webwinkels waarmee fraudeurs consumenten proberen op te lichten, zegt Gijs van der Linden, teamleider van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Sommige webwinkels bieden hoge kortingen en zetten potentiële klanten onder druk met slogans als ‘beperkte voorraad’ en ‘zoveel mensen gingen u al voor’. Deze sites zijn te herkennen doordat niet met een creditcard te betalen of met iDEAL kan worden betaald. Je krijgt achteraf een betaalverzoek via de mail toegezonden.

Het opkopen van domeinnamen van webwinkels die zijn gestopt komt vaa voor. Ze bieden dan dure sportschoenen aan met hoge kortingen. Volgens de teamleider zijn die sites te herkennen aan kromme vertalingen. Rond Black Friday, op 29 november, stunten veel winkels en ketens met prijzen. Ook dan is het zaak om alert te zijn bij aankopen bij webwinkels, zegt Van der Linden.

De derde methode wordt ‘spoofing’ genoemd. Daarbij maken oplichters misbruik van de naam van bekende bedrijven. Vorig jaar doken rond deze tijd van het jaar websites op die zich voordeden als Coolblue, KPN, Tele2 en Kijkshop. Er wordt een toevoegsel aan het webadres gekoppeld, bijvoorbeeld -actie, -deals, -uitverkoop, -shop of -nederland. Op de site worden de logo’s en de kleuren gebruikt die de originele webwinkels ook gebruiken.

Ook bij dit soort nepwebwinkels kan je alleen betalen via een betaalverzoek via de mail en niet via iDEAL of creditcard. Soms geven de oplichters een reden waarom ze dat doen, bijvoorbeeld omdat er een technische storing is.

Foto boven Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond