Deel dit artikel
-

Prime Day voor Amazon groter dan Cyber Monday

Ondanks problemen was de 36 uur durende Prime Day van Amazon eerder deze week het grootste koopevenement van de retailer ooit. Zelfs Cyber Monday en Black Friday kunnen daaraan niet tippen, zo heeft de retailer bekend gemaakt.

In verband met de uitverkoop hebben heel veel consumenten op het laatste moment alsnog een Prime-abonnement genomen. Alleen Prime-leden hadden namelijk recht op kortingen.

Amazon geeft geen omzetcijfers. Wel wil de retailer kwijt dat Prime leden totaal 100 miljoen artikelen kochten. De veruit belangrijkste dag was 16 juli. Dat was de dag dat Prime Day aanvankelijk niet uit de startblokken wilde komen vanwege technische problemen.

Voor Prime Day is in bescheiden omvang reclame gemaakt. De schatting van Kantar Media is dat voor 50.000 dollar Google advertenties zijn ingekocht en 5,3 miljoen dollar is uitgegeven aan tv reclame.

Ook andere retailers hebben geprofiteerd van Prime Day. Volgens Adobe zagen retailers in de VS hun omzet met 54 procent toenemen. Sommige bedrijven zoals eBay en Target organiseerden hun eigen uitverkoop. Volgens App Annie is een groot aantal shoppingapps gedownload.

Ook in Nederland was er sprake van een soort halo-effect. Uit data van Criteo blijkt dat online verkopen bij grote retailers in Nederland met 33 procent stegen tijdens de promotieperiode van Amazon. Ook zagen retailers hun bezoekersaantallen stijgen met 19 procent. De conversie ging gemiddeld met 14 procent omhoog.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond