Deel dit artikel
-

Procter & Gamble wil klantgegevens retailers

Maker van huishoud- en verzorgingsmiddelen Procter & Gamble vraagt retailers om klantgegevens te delen. Daarmee wil P&G betere, gerichtere online reclamecampagnes kunnen voeren.

Die oproep klonk vorige week van Tom Pickford, P&G’s directeur voor e-business in het EMEA-gebied.

Retailers kunnen bijvoorbeeld data delen uit hun klantentrouwprogramma. P&G wil dat soort gegevens dan gebruiken om zijn eigen reclamecampagnes te optimaliseren. Met betere targeting kunnen de betreffende klanten of klantgroepen gericht naar bepaalde supermarktketens worden verwezen. Niet toevallig de winkels waar ze zelf shoppen of vlakbij wonen en korting kunnen krijgen.

P&G hoopt in deze constructie een oplossing te vinden voor zijn grootste probleem in het digitale domein. Als fabrikant is het concern niet de verkopende partij aan de consument en dus niet in staat persoonsgegevens te vragen en profielen op te bouwen. Dat soort informatie is juist veel waard in de digitale reclamewereld voor een van ’s werelds grootste adverteerders.

E-commerce is goed voor 4,5 miljard dollar omzet, of zes procent van het totaal. Pickford verwacht dat dat getal tot 2022 zal groeien tot tien miljard dollar. Dat is ongeveer een derde van de jaaromzet. Die omzet geschiedt overwegend via verkoopkanalen van detailpartners.

Foto: ClatieK (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond