Programmatic reclameschermen bij tankstations AVIA

Bij de 350 bemande en onbemande tankstations van AVIA worden in totaal 750 digitale buitenschermen geplaatst. De reclameruimte in de contentcarroussel zal programmatic worden verkocht. Dat moet de contextuele relevantie van de commercials vergroten.

Het naar eigen zeggen nummer twee-merk onder de bezinestations investeert fors in het digitaliseren van zijn tanklocaties.

De installatie van de 24″-schermen is nu gaande, is in handen van Blast en MediaReach en wordt naar verwachting volgende maand afgerond. Ze staan zo opgesteld dat ze de anders afdwalende blikken van automobilisten vangen tijdens het tanken. Die worden vervolgens gevoed met nieuws, AVIA-branding, aanbiedingen in de winkel en algemene reclame-uitingen. Die laatste blokken zijn ook beschikbaar voor derde partijen.

Reclameblokken zijn digitaal in te kopen middels programmatic buying. In dit geval is dat een realtimeproces. Dat kan via DSP’s die zijn verbonden met Broadsign en MyAdbooker.

Voor nieuws en auto-informatie wordt samengewerkt met het Algemeen Dagblad en AutoTrack van de Persgroep.

Het medium ‘Digital out of Home’ (DooH) komt steeds meer in de belangstelling van adverteerders, zowel in Nederland als daarbuiten. Het is naast Online en Bioscoop het enige mediakanaal dat qua reclamebestedingen groei laat zien. En naarmate er meer digitale schermen komen, die ook nog eens met programmatic advertising overweg kunnen, wordt het alleen maar interessanter voor adverteerders. Een recente proef van Greenhouse Group voor ING laat zien waarom.

Digitale abri’s en winkeltelevisies zijn naast de telefoon ongeveer de enige schermen waarmee adverteerders consumenten buitenshuis kunnen benaderen. Binnen de ING-proef wordt gekeken hoe mobiel en DooH gecombineerd kunnen worden ingezet en volgens welke contentformats.

De exploitant van digitale abri’s CS Digital Media is bezig met de upgrade van zijn schermennetwerk. Alle schermen, vaak bij het openbaar vervoer, worden vervangen. De oude van 46″ gaan eruit. De nieuwe hebben een doorsnede van 75″ en een 4K-resolutie. Ook die kunnen overweg met programmatic buying.

5 Reacties

Dit had Tango vroeger ook al eens. Er zaten kleine beeldschermen in de pomp met allerlei uitingen van Tango zelf. Er was geen ruimte voor reclame van derden. Helemaal nieuw is het dus niet maar wel weer een leuk communicatiekanaal.

Hoe wordt die relevantie dan bepaald, wat is hier programmatic aan? Er is geen link met de gebruiker obw er iets kan worden gekoppeld qua interactie/interesse.

als je facebook op je mobiel aan hebt staan heb de mogelijkheid te retargetten op basis van de geolocaties van de user en het display.

@pieter Binnen het bredere domein van beschikbare programmatic DOOH inventory zijn tankstations een onderdeel van de targeting mogelijkheden. De relevantie en link naar de gebruiker zit hier in de context van de locatie en het moment van vertoning. Door hier binnen de DSPs condities aan te stellen kan een adverteerder efficiënter en relevanter adverteren.

Een mooie toevoeging zou het scannen van kentekens zijn en zo relevante(re) ads tonen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug