Deel dit artikel
-

Publieke omroep grotendeels reclamevrij (update)

De regeringscoalitie wil reclame voor de publieke omroep grotendeels afschaffen. Online wordt geen reclame meer verkocht, en op tv zal geen reclame meer te zien zijn tot 20.00 uur ‘s avonds.

De maatregel kost de publieke omroep 60 miljoen euro. De overheid draagt 40 miljoen bij, de overige 20 miljoen moet de publieke omroep zelf regelen.

Zeker 42 miljoen euro moet worden bezuinigd op vaste basis op overhead. Fusieomroepen krijgen voortaan niet heel veel meer budget dan kleinere omroepen.

Nederland 3 blijft bestaan, maar moet geleidelijk meer een regionale nieuwszender worden. De regionale omroepen geven dan hun signaal regionaal door.

Wat het wegvallen van de reclame betekent voor de STER is nog niet duidelijk. De organisatie zou dit najaar voor het eerst reclame via YouTube verkopen. De organisatie zegt ‘volledig verrast’ te zijn door het nieuws.

Het is wel goed nieuws voor commerciële onlinepartijen nu 60 miljoen euro reclamegeld bij de publieke omroep komt te vervallen. ‘Als ik John de Mol of RTL was, zou ik de vlag uitsteken en een rondedans om de tafel doen,’ zegt ondernemer Ruud Hendriks bij de NOS.

Inmiddels is er flink wat kritiek op de plannen (die nog niet officieel zijn toegelicht). De FNV stelt dat de politiek geen betrouwbare partner is geweest voor de publieke omroep. Daarbij wordt de NPO ook in dit plan opnieuw geconfronteerd met een bezuinigingsopdracht, in een tijd dat de journalistiek al enorm onder druk staat.

De NPO zegt dat de plannen te koste gaan van ‘goede en geliefde programma’s’. Volgens de NPO zijn de plannen ook in strijd met het regeerakkoord. ‘Daarin wordt gepleit voor een sterke publieke omroep.’

De bond van Adverteerders (bvA) ziet alleen maar verliezers. ‘Bedrijven kunnen straks moeilijker hun doelgroepen bereiken. Daarnaast zullen de reclametarieven omhoog gaan,’ zegt directeur Henriette van Swinderen tegen de NOS.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond