Deel dit artikel
-

Rabobank stopt met GRPPY betaalapp

Rabobank zet in juni een punt achter zijn GRPPY-betaalapp. De app werd te weinig gebruikt. GRPPY was onderdeel van MyOrder, een dochter van de Rabobank.

De bank heeft gebruikers geinformeerd over het besluit. De app stopt op 3 juni 2017. Rabo raadt aan om het geld al eerder van de rekening te halen.

Met GRPPY konden gebruikers een gezamenlijk geldpot aanmaken, bijvoorbeeld om kosten te verdelen tijdens een vakantie.

Het is al de tweede bankapp in korte tijd die van de markt wordt gehaald. Onlangs besloot ING te stoppen met Twyp. Van de grootbanken houdt alleen ABN nog Tikkie in de lucht.

Deel dit bericht

4 Reacties

Igor Beuker

Hoe lang heeft GRPPY gedraaid? Dat staat helaas niet in het artikel. Lastig om dan te beoordelen of het wat voorbarig is. Ook lastig als de insights er niet staan: waarom werd deze service geintroduceerd?

Waarom moet het mainstream zijn in gebruik? Je biedt als bank toch een zo breed mogelijk scala aan services aan? Dat heet faciliteren. Geldt voor vele soorten services.

Waarom lukt het met Tikkie wel? Een super service! Is dat omdat Tikkie ‘open’ is (voor iedere consument) en Twyp en GRPPY gesloten (eigen klanten only) zijn?

EVDP

@ Igor Beuker

Ik volg je reactie niet. Je stelt een heel aantal vragen waar je vervolgens zelf een antwoord op geeft.

Waar het mijns inziens om gaat is dat de banken betaal apps hebben ontwikkeld waar kennelijk niemand op zit te wachten. En dan is de logische beslissing om het uit de markt te halen.

Zo zijn er tientallen betaalapps geïntroduceerd in de afgelopen jaren waar niemand op zat te wachten en die al dan niet een stille dood zijn gestorven. Het verschil met de de banken is dat de banken het financieel kunnen opvangen en veel van de startups niet.

Het aanbieden van een breed mogelijk scala aan diensten betekent niet dat je diensten die niemand gebruikt in de lucht moet houden. Zo’n strategie is nogal OFF.

En wat betreft Tikkie. Een userpopulatie van 300.000 + is nauwelijks een succes te noemen (als in het lukt met Tikkie wel) als je de hele Nederlandse bevolking met een betaalrekening tot je potentiële klanten groep rekent.

Erg open is het ook niet want ik kan er bijvoorbeeld niet mee betalen bij de checkout. Bovendien is Tikkie enkel mogelijk icm Whatapp en dat kan je nauwelijks open noemen.

Tikkie zal in de niet zoverre toekomst ook verdwijnen.

Igor Beuker

@EVDP

Ik probeer geen aannames te doen. En verwacht van berichtgeving in ieder geval dat het duidelijk is hoe lang een dienst heeft gedraaid. Dat geeft inzichten en benchmarks of het vroeg, voorbarig is of een slim besluit.

Dan lijkt het me stug dat iets of iemand een dienst of service introduceert zonder eerst onderzoek of insights te doen. Als men dat wel doet, is het erg onlogisch om die weer snel uit de markt te halen. Hoe snel het is, die info ontbreekt.

Ook je conclusie van Tikkie kan ik niet volgen. Waar vergelijk je het mee? Succes zit niet altijd in massa. Er is go big, go niche of go home.

Kijk naar Bol.com met de acceptgiro of andere “niche” diensten. Kan zelfs zijn dat een paar % van je klanten die een dienst gebruikt een grote omzet vertegenwoordigt.. of klanten behoud die anders ook wel eesn ergens anders kunnen gaan shoppen.

Als ik kijk naar Tikkie is het een open dienst. Maakt niet uit welke bank je gebruikt, je kunt Tikkie gebruiken. Als je toch vindt dat massa belangrijk is, is whatsapp meer dan massa.

EVDP

@ Igor Beuker

Tikkie is niet open.

Verder vul jij nogal wat in voor anderen zonder dat daar een aanleiding voor is. Jouw aannames en jouw gedachten zijn niet te volgen. Dat vind ik.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond