Deel dit artikel
-

‘Reisapps voldoen niet aan verwachtingen gebruikers’

Steeds meer onderdelen van het reisproces worden ondergebracht in mobiele applicaties. Denk aan de instapkaart voor het vliegtuig, hotelkamersleutel en de sleutel voor je huurauto. Veel van die apps voldoen echter niet aan de verwachting van de reiziger.

Dit blijkt uit het onderzoek J.D. Power Inaugural U.S. Travel App Satisfaction Study. Onderzocht is hoe tevreden Amerikaanse consumenten zijn met reisapplicaties in vier segmenten: luchtvaartmaatschappij, hotel, online reisagent (OTA) en huurauto. Daarbij is gekeken of de verstrekte inforamtie duidelijk is, het navigatiegemak, de algehele uitstraling, laadsnelheid en het aanbod aan diensten/activiteiten in de app.

Gemiddeld is de tevredenheid over reisapps 849 punten (uit maximaal duizend). De luchtvaartapps scoren lager (840). Ter vergelijking: creditcard- en bankierenapps krijgen respectievelijk 874 en 867 punten.

De tevredenheid van de gebruiker over een reisapp wordt met name bepaald door de prestaties op de dag van vertrek en tijdens de reis. Hotelapps die als gemakkelijk in het gebruik worden ervaren, scoren in totaal 130 punten hoger dan apps die dat predicaat niet krijgen. Bij luchtvaartapps is dat gat 125 punten. Achtenvijftig procent van de hotelapps en 62 procent van de airline-apps halen dit niveau en worden dus als gebruikersvriendelijk gezien.

Apps van huurautobedrijven worden het minst gebruikt (59 procent). De adoptieratio van luchtvaartapps is 90 procent, gevolgd door hotels (84 procent) en OTA’s (78 procent).

Een zwak punt van de airline-apps is de laadtijd. Ze scoren het hoogst als het gaat om adoptie en kritieke functionaliteiten op de dag van vertrek, maar krijgen voor laadtijd de laagste waardering (824 punten). De apps van OTA’s presteren het best als het gaat om de laadtijd, met een gemiddelde waardering van 856.

Het populairst bij de airlines is de app van JetBlue (864 punten), gevolgd door Southwest (861) en Alaska Airlines (849).

Bij de hotels is World of Hyatt de best scorende app (867), gevolgd door IHG (855) en Hilton Honors (853).

Orbitz is koploper bij de OTA’s (866), gevolgd door Priceline (859) en Expedia (847).

Bij de huurauto’s tot slot heeft National de pole position (860), gevolgd door Enterprise (854) en Hertz (844).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond