Deel dit artikel
-

‘Retargeting werkt niet voor B2B’

Regargeting, de techniek waarbij eerder bekeken advertenties opnieuw geserveerd worden, werkt niet voor B2B. Dat schrijft Peter Isaacson, marketingdirecteur van Demandbase, bij AdAge. ‘Wat je ook van regargeting mag denken, het werkt voor consumenten, niet voor zakelijke gebruikers.’

Ook recente overnames, zoals die van BlueKai en Datalogix door Oracle, iSocket door Rubicon en Bizo door LinkedIn, hebben daarin volgens Isaacson geen verandering gebracht. ‘B2B marketeers hebben dezelfde tactieken geadopteerd als voor consumenten, maar ze functioneren niet’, aldus Isaacson, wiens bedrijf zich louter op B2B marketing richt.

Er zijn tal van redenen: het B2B universum is sowieso minder groot dan de consumentenmarkt, en de marketeer weet niet op afstand wie bij een onderneming de belangrijkste aankoopbeslissingen neemt. Vaak is dat niet een persoon. Een advertentie zal dus gezien moeten worden door verschillende accountmanagers.

Daarnaast doen bedrijven niet aan de lopende band bestellingen, daar zitten vaak vele maanden tussen. Een aankoopbeslissing wordt dus niet genomen naar aanleiding van een bezoek aan de website of andere vluchtige contacten. B2B verkoop is behoorlijk tijdsintensief en complex. Isaacson waarschuwt dan ook om marketinggeld niet aan de verkeerde middelen te verspillen.

B2B adverteren heeft meer te maken met merkbekendheid, waar B2C is gericht op directe verkoop. Isaacson is niettemin optimistisch over de toekomst. ‘We zien dat de adtech industrie zich te beperkingen ook realiseert en B2B niet langer in het B2C keurslijf  probeert te schuiven.”

Deel dit bericht

5 Reacties

Jim

‘B2B adverteren heeft meer te maken met merkbekendheid’ Je kunt retargeting toch ook inzetten voor het opbouwen van de bekendheid van je merk? En zo positief laten bijdragen aan het verhogen van de omzet/afzet?

Bart

Als volwaardig B2B speler in o.a. Nederland deel ik bovenstaande niet. Wij zien een duidelijke tendens over al onze platformen en worden afgerekend op leads. Merkbekendheid creëren is ook in B2B cruciaal. We kiezen juist voor inzet van retargeting. Loyaliteit van leveranciers staat door de opkomende transparantie onder druk. Overigens B2B e-commerce is de snelst groeiende tak wereldwijd. Bart Strijker JBdigital.nl

Nils Rooijmans

Opmerkelijke uitspraak die tegen mijn gevoel in gaat.

Het lijkt erop dat er vooral gekeken is naar B2B diensten/producten met relatief hoge prijs (>5-10K per jaar).

Voor diensten die onder de 5k of 10K blijven geldt dat individuen binnen de organisatie aankoopbevoegd zijn. Ik vermoed dat retargetting hier anders werkt dan bij de grotere aankopen waarbij meerdere decision makers betrokken zijn.

Menno Bosma

Retargeting werkt niet voor B2B, geconcludeerd in een gesponsord artikel op Adage door een woordvoerder van Demandbase, naar mijn mening niet de meest betrouwbare bron voor een dergelijke conclusie.

Ook bij mijn klanten leert de ervaring anders. Retargeting kan in B2B bijvoorbeeld perfect ingezet worden om het aantal inschrijvingen voor events te verhogen. Of om juist in de lange sales cyclus nieuwe content aan te bieden, om je doelgroep engaged te houden met het merk en het product.

Danny Hsiao

Vind het artikel niet gedetailleerd genoeg om hier eveneens goed feedback op te geven. Echter klopt het op deze manier in mijn ogen niet. ‘Retargeting werkt niet voor B2B’ is te kort door de bocht. Als je het hebt over directe en meetbare conversie dan zou deze uitspraak kunnen kloppen. Echter is dit niet altijd de direct doelstelling, naamsbekendheid is inderdaad een veel terugkomende doelstelling binnen B2B. Bij B2B als je het hebt over 1 conversie levert dit veelal stukken meer op dan 1 conversie in de B2C markt en je zou met attributie-modellen moeten werken i.c.m. doelstelling, wil je een uitspraak kunnen doen over of Retargeting wel of niet werkt in de B2B branche.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond