Deel dit artikel
-

RTL MCN verdwijnt, gaat op in Divimove

RTL Group voegt zijn online videonetwerken in Noord-Europa samen onder een vlag, die van Divimove. Dat betekent dat RTL MCN in Nederland als losse eenheid wordt opgeheven.

Het mediaconcern maakte de samenvoeging van deze online activiteiten eind vorige week bekend. Behalve RTL MCN sneuvelt ook United Screens, dat ook opgaat in Divimove. Aan de activiteiten onder die labels verandert weinig.

RTL MCN werkt voor makers als Kalvijn, OnneDi, Touzani, Royalitic en HanWe. Op niet-exclusieve basis verzorgt het de commerciële exploitatie van hun kanalen. Sinds een jaar heeft Divimove uit Berlijn ook een kantoor in Nederland.

De combinatie van de Noord-Europese titels levert een videonetwerk op met daarin duizend digitale videomakers in negen laden, die samen 3,2 miljard views genereren per maand. Divimove claimt dat het daarmee Europa’s grootste digitale productiehuis is. CEO Tobias Schiwek begeleidt de integratie van de drie bedrijven.

In het begin deed het bedrijf weinig meer dan videoviews van youtubers bundelen richting de reclamemarkt. Sindsdien breidden de activiteiten zich uit naar talentmanagement, productie van short-form video’s en kanaalbeheer voor grote merken. In Nederland werd voor ING bijvoorbeeld het kanaal Only Football opgetuigd met Touzani. Dat was drie jaar geleden en er wordt nog steeds wekelijks naar geupload.

RTL zegt dat de online videotak goed is voor een jaaromzet van vijftig miljoen euro. Het mediaconcern wil fors gaan investeren in contentproductie, reclameverkoop en datatecnologie om de omzet binnen 2,5 jaar te verdubbelen naar honderd mijoen euro. Tegen die tijd moet het ook bijdragen aan de winst.

Twee maanden geleden vertrok Erik Kepper als managing director bij RTL MCN. Zijn positie is daarna niet meer ingevuld. Het MCN, de afkorting voor multichannel netwerk, werd in 2014 opgericht.

RTL Group is ook bezig alle internationale varianten op RTL XL en Videoland naar een platform te migreren. Zo wil het de operationele kosten stroomlijnen, maar ook de inkoop- en distributiekracht vergroten.

Foto: muddy lens (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond