Deel dit artikel
-

RTL Nederland opent YouTube-netwerk

RTL Nederland gaat op zoek naar onbekend en opkomend YouTube-talent en helpt hen hun videokanalen managen en exploiteren.

Dit zogeheten multichannel network (MCN) is een nieuwe tak van sport voor het bedrijf dat zijn wortels in de tv-wereld heeft. Op groepsniveau echter investeert RTL gericht in digitale initiatieven die de weg naar zijn toekomst lijken te wijzen.

In Nederland lanceerde het bedrijf gisteren zijn MCN net Toazted als eerste kanaal. Binnen enkele weken zal een tweede naam bekend worden gemaakt.

Amerikaanse MCN’s streven vooral naar een zo groot mogelijk volume aan views over de kanalen binnen hun netwerk. Hoe meer views, hoe meer reclame-inkomsten. Het netwerk van RTL gaat wat selectiever te werken en zoekt in eerste instantie naar de videomakers die inhoudelijk bij het mediabedrijf passen en qua kwaliteit een gat in een bepaald gebied op YouTube willen vullen.

Erik Kepper kwam over van YouTube naar RTL Nederland en is nu verantwoordlijk voor de op- en uitbouw van het nieuwe media-initiatief. Dat doet hij samen met nog een klein aantal mensen met ervaring op dit gebied.

“Als we potentie zien bij een partij kunnen we onze diensten aanbieden. Per geval bespreken we welke van onze diensten het best passen bij de partner. De een zoekt omzetmaximalisatie, de ander wil professionele support als videomaker. Wij vervullen in alle gevallen de rol van professional management, ook wanneer we kanalen van RTL Nederland zouden managen. Voor de duidelijkheid: de YouTube-kanalen van de individuele makers zijn en blijven van hen. We brengen niets naar het RTL-domein.” Doorvertalingen van online successen naar televisie worden niet uitgesloten.

“Van de videomakers van nu willen we de sterren van morgen maken.”

De thema’s waarvoor Kepper videotoppers zoekt zijn: entertainment, beauty, sport, food, muziek, fun en urban.

Met Toazted is een contract voor twee jaar getekend, maar in andere gevallen kan het om contracten voor een jaar. Hoe groter RTL’s inbreng, hoe langer of intenser de samenwerking met de partner.

Indien gewenst dan kan RTL MCN gebruikmaken van de faciliteiten en personele (sales)capaciteit van het moederbedrijf.

De startup, want zo wordt de MCN intern beschouwd, wil over twee jaar ‘leading’ zijn in termen van views, kwaliteit van de getekende videomakers, ratings van kijkers en impact kunnen hebben voor de merken die zich profileren in deze digitale video-omgeving.

Het werkterrein van de MCN is overigens niet voorbehouden aan YouTube. Er kan ook gewerkt worden op grote platformen als Vimeo en Dailymotion.

Technisch gezien gaat de startup ‘heel binnenkort’ werken met de technologie van BroadbandTV, een bedrijf waar RTL Group een strategisch belang in heeft.

Foto: Apetitu (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

VandaagEvenniet

Een strategisch onbegrijpelijke zet van RTL waarvoor The Evil Empire dus een gezant heeft moeten overplaatsen naar de partner.

Eerdere experimenten met exploitatie op youtube zijn beëindigd omdat ze geen snars opleverden. RTL is koning op het gebied van video, exploitatie en content creatie. Leg mij de logica uit om het kattenfilmpjesnetwerk te gaan versterken met kwaliteitscontent EN daarna de helft van de omzet te delen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond