Deel dit artikel
-

RTL Nederland en Talpa Network samen verder

RTL Nederland en Talpa Network hebben zojuist bekend gemaakt dat ze een joint venture gaan vormen. In het nieuw te vormen bedrijf krijgt RTL Nederland 70 procent van de aandelen, en Talpa 30 procent.

Het nieuwe concern komt onder leiding te staan van RTL-topman Sven Sauvé. John de Mol blijft aandeelhouder en producent van nieuwe formats. Pim Schmitz, CEO van Talpa Network, treedt toe tot de nieuwe Raad van Commissarissen van RTL Nederland onder voorzitterschap van Elmar Heggen, COO van de RTL Group.

Alle zenders blijven voorlopig naast elkaar bestaan. De beide partners willen vooral Videoland sterker maken. De concurrentie op het gebied van streamingdiensten neemt toe. Zo komen Fireplay en HBO naar Nederland.

In het persbericht vergelijkt RTL Group de overeenkomst met de recente fusie van de Franse commerciële zender TF1 en de M6 Groupe van RTL. Alleen is er wel een verschil: Bertelsmann behoudt een minderheidsaandeel in het fusiebedrijf.

Het nieuws komt kort nadat er geruchten circuleerden dat DPG Media en telecombedrijf VodafoneZiggo een bod op RTL overwegen. Maar met deze joint venture lijken hun kansen verkeken. In de voorgestelde opzet blijft RTL Group dus vooralsnog voor 70 procent eigenaar van RTL Nederland.

De transactie, die reeds is aanvaard door de Raad van Bestuur van RTL Group en Talpa Holding, moet nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten en zal naar verwachting in de eerste helft van 2022 worden voltooid. Wel is de vraag of mededingingsautoriteiten deze concentratie zullen goedkeuren. Talpa en RTL waren tot nu toe elkaars concurrenten.

Bij een fusie zou er flink gesneden kunnen worden in het aantal zenders, maar daarover is nog niets naar buiten gebracht. Tot aan de goedkeuring mogen de bedrijven geen plannen maken.

Bij RTL Nederland werken zo’n 800 mensen. Het bedrijf draaide in 2020 een omzet van 476 miljoen euro. Bij Talpa werken nog eens 1200 mensen.

Het productiehuis van Talpa in Laren blijft buiten de deal. John de Mol blijft dit onderdeel zelf aansturen.

John de Mol zegt in een verklaring: ‘Ik ben Talpa Network begonnen om een sterk Nederlands mediabedrijf op te bouwen dat kan concurreren met de groeiende wereldwijde platforms om lokale content te behouden. Met deze volgende stap kunnen we dat doen. Het garandeert niet alleen Nederlandse kwaliteitscontent.’

Ad Alliance, een bundeling van de verkoopactiviteiten van Adfactor, BrandDeli, Triade Media en RTL op het gebied van online video, reageerde vanavond meteen op de aankondiging. ‘Ik kan me voorstellen dat je benieuwd bent naar de concrete uitwerking van deze aankondiging. Daarvoor is het nu nog te vroeg,’ schrijft CEO Ton Rozestraten.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

CB

Deze fusie kent iets ironisch: Veronica keert dankzij de fusie met Talpa terug bij RTL, nadat het in 2001 onder leiding van Vereniging Veronica de uitgang zocht.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond