Investeringen Videoland drukken resultaat RTL Nederland

Videoland lijkt RTL Nederland steeds meer geld te gaan kosten. De investeringen in in filmplatform hebben mede geleid tot een lager bedrijfsresultaat van 87 miljoen euro tegen 96 miljoen vorig jaar, zo blijkt uit de jaarcijfers van RTL Group die zojuist zijn vrijgegeven. Ook de advertentie-inkomsten liepen terug.

De omzet van RTL Nederland ging van 514 miljoen licht achteruit naar 502 miljoen. Het vierde kwartaal was wel iets beter, met een EBITDA die 14 procent steeg naar 41 miljoen euro. De omzet daalde wel met 2 procent.

Volgens CEO RTL Nederland Sven Sauvé hebben de digitale investeringen afgelopen jaar zijn vruchten afgeworpen. ‘Inmiddels wordt 49 procent van de kijktijd binnen YouTube Nederland ingevuld door RTL. Videoland heeft een flinke groeispurt doorgemaakt met een stijging van het aantal abonnees met 78 procent. RTL is met Videoland de absolute nummer 2 in Nederland en het enige lokale alternatief voor de grote internationale VOD-spelers.’

Het is vooral de Duitse markt die heeft bijgedragen aan de goede cijfers van het moederbedrijf, dat tegenwoordig wordt geleid door Nederlander Bert Habets. De omzet steeg 2,2 procent naar ruim 6 miljard euro. Het bedrijfsresultaat ging 3,8 procent omhoog naar 1,4 miljard. Onder de streep eindigde een winst van 739 miljoen.

De digitale omzet steeg zelfs 23,3 procent naar 826 miljoen euro.

Mediegruppe RTL Deutschland droeg met 743 miljoen euro EBITDA vooral bij aan het resultaat en ook contentdochter FremantleMedia deed het afgelopen jaar goed.

Voor de komende jaar houdt RTL rekening met een ‘bescheiden groei’. RTL verwacht de komende jaren wel significant meer omzet uit online video. Die markt groeit tot 2020 met 4 procent per jaar.

3 Reacties

Het blijft zeer bizar dat RTL Group dit soort investeringen in Videoland niet over de gehele groep verspreid. Videoland gaat op z’n eentje in Nederland het echt niet redden tegenover Netflix, Amazon en straks Apple. RTL Nederland is onderdeel van een grote Europese groep, waarom wordt dit niet veel groter en breder aangepakt?

Wat is anders het nut van een Europese mediagroep te zijn, als je kennis, technologie, platformen, content etc niet onderling gebruikt. Wat is dan de meerwaarde? Waar is het schaalvoordeel? Kostenbesparingen? ROI?

Ik heb me sowieso altijd verbaasd over de digitale strategie van RTL. Elke RTL in elk land doet allemaal hetzelfde, hebben verschillende content management systemen, volledige digitale takken met developers etc. Allemaal kosten en kennis die gemakkelijk op groepsniveau gedaan kunnen worden, maar nu allemaal naast elkaar wordt gedaan.

@Seb Het grote probleem bij RTL is de bedrijfscultuur, de gehele Nederlandse onderneming wordt geregeerd door vriendjespolitiek in plaats van beslissingen de zakelijk logisch zijn. Iedereen wil vriendjes binnnen en buiten de onderneming te vriend houden en daarvoor wordt RTL als middel gebruikt in plaats van andersom de connecties gebruiken om RTL beter te maken. Bij RTL moet de koers keihard om en moet er flink gereorganiseerd worden en alle overpriced BN’er contracten minimaal gehalveerd worden. Een prachtig voorbeeld van het disfunctioneren van RTL is RTL Z. RTL Z kan echt floreren als het concept niet in het standaard format van website/tv/etc geduwd wordt maar vanuit het concept wordt aangepakt.

Inmiddels wordt 49 procent van de kijktijd binnen YouTube Nederland ingevuld door RTL. Nou, wat een Fantastisch resultaat. Vooral je grote concurrent nog groter maken… Op TV zenden we alleen maar herhalingen uit van 5 jaar geleden, zodat iedereen naar Netflix gaat en alle content publiceren we gratis op YouTube ten koste van RTL XL en de eigen advertentie inkomsten. Zitten daar dan echt geen mensen met gezond verstand? Videoland zal wel stoppen, want dat drukt teveel op het resultaat en zoals Seb al terecht opmerkt, je moet dit veel breder trekken dan alleen de Nederlandse markt…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug