Omzet- en winstdaling RTL Nederland

RTL Nederland boekt over de eerste negen maanden van 2017 een omzetdaling van 4,9 procent. De digitale activiteiten compenseren die daling nog iets. De winst nam af met 23,3 procent.

“Geen tekenen van een verbeterende reclamemarkt”, klinkt het stellig in de analistenpresentatie van RTL Group over de Nederlandse markt. De economie mag dan wel op volle toeren draaien, maar de zendergroep kijkt aan tegen tanende resultaten.

Al gauw wordt er dan gekeken naar wat de nieuwe, opkomende bedrijfsactiviteiten laten zien. En op dat front toont RTL Group niet veel meer dan ‘business as usual’. Geen strategische overnames of initiatieven en geen grote verrassingen in de bestaande operaties.

Sterker nog, het programmatic platform voor videoreclame SpotX laat internationaal een krimp van tien procent zien terwijl Deloittecijfers laten zien dat video in het algemeen gesproken een van de grootste groeisegmenten is voor adverteerders. RTL’s uitleg: “We hebben afscheid genomen van klanten die niet aan onze kwaliteitsstandaarden voldeden en er waren geen politieke uitgaven.

Begin vorige maand legde RTL 139 miljoen dollar op tafel om de resterende 36 procent aandelen van SpotX te kopen.

Op groepsniveau rapporteert RTL een omzetstijging van 1,5 procent tot 1,4 miljard euro. De winst (ebita) steeg dertien miljoen euro tot 199 miljoen, omgerekend een winstmarge van 14,5 procent.

Foto: darkday (cc)

10 Reacties

Van mij mogen ze er direct mee ophouden….!!!!

Elk kwartier irritant grote reclameblokken is iedereen spuugzat….!!!!

Snappen ze dat zelf dan niet………???

Wat zou volgens jou een andere manier zijn voor bedrijven als RTL om geld te verdienen?

Als persoon die voor TV producties intensief met RTL heeft samengewerkt schrijf ik deze reactie. Als ik RTL was zou ik de TV activiteiten eens grondig reorganiseren. Binnen RTL is een enorme efficiëntieslag te maken. Zoveel mensen, zoveel visies en heel veel ruis en inefficiëntie. Daarnaast moeten de kosten van TV producties gewoonweg omlaag. Online producties die kijkcijfers van TV producties verslaan kosten een fractie van de TV producties. Het mes zetten in de exorbitante BN’er loonstrookjes kan ook ineens wat financiële ruimte geven. Qua online omzet verhogen blijft het lastig om de TV budgetten als sponsoring te halen, wat eigenlijk gek is. Problematisch bij RTL is naar mijn visie is dat veel goede concepten in 1 RTL vormpje/omgeving gedrukt worden waardoor het simpelweg niet kan presteren. RTL Z zou een super toffe online multimediaal merk kunnen zijn rond business/ondernemen/start-ups etc maarja dat moet weer in zon slecht presterende RTL website gepropt worden waardoor het eigenlijk geen eigen identiteit en vrijheid krijgt die het nodig heeft om een sterk merk te worden.

Reclamefilmpjes kosten een vermogen en die drijven de kosten van de beoogde producten alleen maar verder op…….!!! Daar werken de commerciële zenders dan ook nog eens hard aan mee…..!!!
Maar de consument draait uiteindelijk ongevraagd voor al die kosten op…..!!!
Moeten we RTL dan nog langer in de lucht houden…….???
Dan is een abonnement op een streaming dienst vele malen goedkoper en maak je zelf uit waar en wanneer je kijkt en weer echt geniet…….!!!

Hallo John ….!!
Al overwogen ..??
Om gewoon een andere zender op te zetten …???

Dit hoef ik niet te overwegen want die reclamezenders zijn al uit m’n programmering gehaald en ik mis ze noch steeds niet………

Hallo John…!!!

Waarom klaagt u er dan nochtans over…..????

Een ander kan er veel plezier aan beleven….!?!?!?

@Wouter
Helemaal met je eens. SBS heeft de afgelopen jaren nogal de strontkar over zich heen gekregen maar is in de marge wel vele malen winstgevender dan RTL. De organisatie van RTL komt dichtbij de NPO, assistenten van de assistent, gigantische ondersteunende afdelingen en talent op de verkeerde plek.

Een zender als RTL 5 blijkt duidelijk niet langer aan te sluiten bij het profiel: jongeren. Ondertussen hebben ze talenten in huis bij RTL MCN die wél producties weten te realiseren die aanslaan maar geen plek krijgen op televisie.

Qua portfolio is het onhoudbaar om nog zoveel verschillende zenders origineel te programmeren. RTL zet volop in op digitaal, maar de synergie met televisie lijkt totaal kwijt.

Het artikel bevat een fout. De omzet van RTL NL is met 6.3% gedaald tov eerste 9 maanden van 2016.
In het artikel staat 4.9% dat is echter een markt schatting van RTL. De omzet staat op pagina 12 genoemd.

Wat RTL zou kunnen

– Volledige archief online zetten met prerolls.
– Netflix structuur. Dus betaal vast bedrag per maand voor een zender en dan zonder reclame.
– De vele ‘bn-er’ gezichten eruit gooien, deze zijn te duur. Gewoon vaker verjongen en vernieuwen.
– Zender aanbod versmallen.
– Overdag fatsoenlijke tv aanbieden en geen TelSell troep.
– In het weekend overdag fatsoenlijke tv aanbieden. Geen reclame filmpjes met reclame ertussen door. Al die zondag overdag tv is goedkope productiehuisjes werk met reclame filmpjes van bedrijven die er flink voor betalen. Als kijker kijk je naar bedrijfsfilms en dan ook nog reclameblokken ertussen. Waanzin.
– Stoppen met overhypen en stoppen met nepheid van de presentators. Niets is echt, niets bevat een echte mening. Alles is geweldig, terwijl je als kijker ook vaak genoeg denkt dat iets slecht is.
– Shows worden aangedikt met decors en dure gasten, terwijl de inhoud zo slecht is. Spelshows zijn een parodie van zichzelf. BN-ers roepen maar wat, het moet allemaal grappig zijn en met elke vraag zijn duizenden euro’s te verdienen.
– Publiek in de shows of zogeheten spontane publieksgasten zijn allemaal gecasta.
– Stoppen met gescripte scenes in tv-programma’s. Laat nu gewoon eens echt zien hoe het is. Laat echte reacties zien en stop met het ‘photoshoppen’ van je programma’s.
– Te weinig creatieve nieuwe formats. Alles is een spin-off van een jaren 90 programma.
– Stoppen met uitzenden van programma’s op vaste tijden, wees gewoon on-demand.
– Ik kan nog wel even zo doorgaan…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug