Deel dit artikel
-

RTL XL: Chromecast boven smart-tv

Begin volgend jaar verfrist RTL de apps die het aanbiedt voor smart-tv’s. Nu pas. Alle aandacht ging naar Chromecast en Apple TV. “Al heeft smart-tv nog veel potentie”, zegt RTL XL-baas Daan de Lange.

Afgelopen maand kreeg videodienst RTL XL een facelift. Het uiterlijk en functioneren werd grondig aangepakt. “Om het menselijker en persoonlijker te maken”, zegt De Lange. “RTL Nederland ken je nu van vier kanalen. De visie is dat we naar zestien miljoen kanalen gaan”, iedereen zijn eigen televisiebeleving. De winst voor RTL is dat de gemiddelde kijktijd groeiruimte krijgt.

Over aandacht mag XL niet klagen. In september verwerkte de dienst 6,5 miljoen unieke bezoekers. Dat is 34 procent meer dan in 2014. Die kwamen langs op het web, smartphone, tablet en connected-tv. Het web is goed voor veertig procent, smart-tv vijf procent en telefoon en tablet beiden voor iets minder dan dertig procent. “Op tablets is de kijkduur gemiddeld wat langer.”

Smart-tv kan in het eerste kwartaal van 2016 een impuls verwachten. Dan worden de tv-apps voor de verscheidene grote fabrikanten ververst. Afgelopen voorjaar trok RTL XL bij Panasonic en Xbox zijn apps terug. De aandacht heeft kwartalen achter elkaar bij apps en de integratie van Chromecast en Apple TV gelegen. Smart tv-apps bleven in de hoek liggen.

De focus op apps heeft ervoor gezorgd dat RTL bijna ongezien een fundament heeft kunnen leggen voor interactieve televisie. In de XL-app zit een code verwerkt waarmee live tv-kijkers de app omtoveren in een second screen. Een leukigheidje voor programmamakers die een interactief laagje aan hun format kunnen toevoegen. Voor XL is het een trucje om een groep aan te spreken die de app tot op heden niet installeerden. RTL XL heeft immers een wat jonger kijkersprofiel dan de tv-zenders.

In september en oktober wordt XL ook ingezet om live video uit te zenden: RTL 7 darts en het WK Rugby. Die unieke content is mogelijk ook de verklaring voor het feit dat de gemiddelde kijktijd bij RTL XL Premium steeg van elf minuten per dag in januari naar 63 minuten per dag in september. “De toekomst ligt in het aanbieden van jouw persoonlijke kanaal. Hiervoor bieden we content aan voor specifieke doelgroepen en niches, waaronder content die niet uitgezonden wordt op televisie.”

Foto: buba69 (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Piet

Eindelijk snappen ze het. Gewone tv gaat de laatste jaren tegemoet en on demand wordt de toekomst

Xander

Denk dat de focus klopt, Smart TV’s die al uitgerust zijn met Android OS hebben Chromecast ingebouwd. Dus streamen naar je TV is dan super eenvoudig. Niet alleen heeft On Demand een grote toekomst, ook programma’s zoeken en selecteren op je Tablet of Smart Phone zal hierdoor belangrijk worden. De vraag is dan alleen nog of er voldoende mensen zijn die voor iedere App een apart abonnement gaan afnemen en wat dan de juiste prijs is.

Emile Edwards

RTL XL is alleen via chromecast te gebruiken indien iemand premium betaalt. De nieuwe app lijkt qua recensies ook geen succes.

Het is een goede doch gevleugelde visie dat de digitale tv ervaring volledig gepersonificeerd en on demand is. Maar zolang de huidige app en webplayer vast blijft lopen bij of na reclames en scrollen problemen geeft, heeft XL nog werk aan de winkel.

Mario

Ik heb waarschijnlijk wat gemist, zat van de week programma te kijken op RTL XL gemist, is het programma in zwart/wit om in kleur te zien moet je premium €3,99 betalen per maand. Ze proberen je overal een oor aan te naaien.
Op NPO heb je ook zoiets daar betaal je rond de 8 euro.
Gelukkig heb ik een xbmc kodi, zonder de bovenstaande koste is alles weer in kleur te zien.

Willem

6,5 miljoen unieke bezoekers mochten ze willen. Als ze de unieke bezoekers bij elkaar optellen ja. Maar ja. Dan vergeten ze even dat een bezoeker op meerdere devices naar hun platform komt. Dan is 6,5 miljoen natuurlijk wel haalbaar maar dat zijn er dan eigenlijk maar 2 miljoen bijv.

Jan

Logisch, Chromecast en Android is samen met XBMC de standaard voor dit soort toepassingen. Nu nog live TV aanbieden en we zijn van dat kabelabonnement af.

Kan KPN Play wat van leren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond