Deel dit artikel
-

Rutger Tuit (Google): ‘Voorlopig blijven digitaal en lineair van elkaar gescheiden’

Met de lancering van YouTube Select in Nederland zet Google in op kant-en-klare reclamepakketten middels striktere videocuratie. “Adverteerders laten hun eigen ‘premium’ voorkeuren los en kiezen voor de zekerheid van merkgeschiktheid”, zegt Agency Partnership Leader Rutger Tuit hierover in het maartnummer van Emerce magazine.

Adverteerders hebben liever een samenhangende voorselectie dan oneindig veel opties, legt Tuit uit. Bereik dat net als in de ‘oude wereld’ matcht met het merk. Was de wens eerder om ‘brand safe’ te adverteren en niet op te duiken rondom content die het merk schaadt, inmiddels gaat het over brand suitability. Voor die extra zekerheid op merkgeschiktheid worden de reclamepakketten algoritmisch en handmatig gecureerd. “De een wil zich nadrukkelijk verbinden met een thema als vrouwelijk leiderschap. Anderen stellen eisen aan de manier waarop influencers met hun kanaal omgaan.”

Bij de Amerikaanse livegang van YouTube Select sloeg Google interessant genoeg meteen een reclamebrug naar YouTube TV, het alternatief voor de kabel. Tuit laat zich niet uit over concrete plannen, maar ziet die twee werelden hier niet snel bij elkaar komen. “Voorlopig blijven digitaal en lineair van elkaar gescheiden.”

Hij zegt te wachten op het nieuwe crossmediale bereiksonderzoek dat onder meer SKO ontwikkelt. “Voordat diensten zoals YouTube TV relevant zijn, moeten adverteerders eerst over aanbieders heen kunnen plannen en inkopen. De bereiksmeting is het fundamentele vertrekpunt.”

Het gehele interview – en vele andere stukken – is te lezen in Emerce magazine, dat naast de fysieke distributie ook kosteloos als digitale variant beschikbaar is. Klik daarvoor hier.

Deel dit bericht

1 Reactie

Thomas - Invibes Advertising

Lijkt mij ook dat dit voor een groot deel gepaard gaat met consumentengedrag. YouTube is op dit moment complementair aan TV – in zowel target audience als marketing funnel (upper vs lower). Desalniettemin, bij toename van het aantal cord-cutters en -shavers zal lineair OTT meer tractie krijgen ten koste van traditioneel lineair. Het is dan wel nog zeer de vraag of YouTube TV een plek heeft in Europa, laat staan in NL. In de US heeft het schaal simpelweg vanwege de grootte van de markt. Europa is zeer gefragmenteerd – en in Nederland hebben de broadcasters eigenlijk al een solide linear OTT propositie klaar staan in de vorm van NLZiet – vanuit daar zou je idealiter een gecentraliseerd saleshuis zien. Maar dat is nog ver weg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond