Deel dit artikel
-

Scholen nauwelijks voorbereid op onderwijs op afstand

Het kabinet neemt opnieuw drastische maatregelen om de verspreiding van het corinavirus in te dammen. Scholen, horeca en sportclubs moeten tot 6 april (gedeeltelijk) dicht. Maar de scholen hebben een probleem: hoe digitaal ze ook zijn, onderwijs op afstand kunnen ze vaak niet aanbieden.

De gisteren aangekondigde maatregelen gelden voor alle scholen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo. Docenten moeten onderwijs op afstand organiseren voor kinderen die thuis zitten, met prioriteit voor eindexamenleerlingen in het voortgezet onderwijs en het mbo.

Slechts een enkele school die reeds had besloten om te sluiten overweegt het aanbieden van thuisonderwijs, zo blijkt uit een rondgang langs de websites van de scholen. De andere scholen gaan de komende dagen bekijken hoe ze toch via internet onderwijs kunnen geven.

Er bestaan overigens al wel initiatieven voor onderwijs op afstand. Leraar24 (CAOP, NRO en Stichting Kennisnet) biedt reeds virtueel onderwijs aan leerlingen die om uiteenlopende redenen niet in school aanwezig kunnen zijn.

In een virtuele klas werken leerlingen in een online omgeving met elkaar. Leerlingen gaan aan de slag met de les, bekijken presentaties of video’s en kunnen online met elkaar en de leraar communiceren.

Bij WebChairdoet kan een leerling die niet in de klas aanwezig is toch meedoen aan de les. Hij is er online bij met zijn laptop; in de klas zien de leraar en de andere leerlingen hem via een beeldscherm op een verrijdbare stoel.

Leraar24 is er in principe voor alle leraren in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Ook voor de hogescholen en universiteiten kwamen de maatregelen nogal onverwacht, behalve voor de Open Universiteit in Maastricht, die al jaren virtueel onderwijs geeft.

De universiteiten hebben al wat meer ervaring met virtueel onderwijs, al is er nauwelijks sprake van innovatie: de meeste universiteiten vertalen hun online programma’s door reguliere colleges te filmen, of het papier via pdf digitaal te verspreiden. Wel bieden sommige universiteiten onderwijs aan via Massive Open Online Courses (MOOCs), maar die zijn vaak voor externe studenten bedoeld.

De Universiteit van Amsterdam startte in februari 2013 met de eerste MOOC op Nederlandse bodem. De desbetreffende cursus was volledig in het Engels. 5400 deelnemers schreven zich in, 3400 namen actief deel en na acht weken deden 717 mensen examen.

De TU Delft ontwikkelde een MOOC gericht op het primaire onderwijs, waarbij kinderen spelenderwijs leren programmeren.

​De Hanzehogeschool gaat de komende tijd wel stevig inzetten op online onderwijs, meldt de onderwijsinstelling op haar site. De hogeschool wil studievertraging bij studenten als gevolg van de coronacrisis zo veel mogelijk beperken.

De Hanzehogeschool is al enige tijd bezig met online onderwijs. Er wordt bijvoorbeeld al gewerkt met programma’s voor ‘flitscolleges’ en online samenwerken. Daarnaast doet de hogeschool een beroep op haar specialisten op het gebied van digitaal onderwijs: deel vooral je kennis met je collega’s.

De Hogeschool van Amsterdam heeft een nieuwe webpagina gelanceerd: digitaalonderwijs.mijnhva.nl. Daarop staan heel instructies voor het werken met verschillende applicaties binnen het reeds bestaande platform Brightspace. De webpagina is volgens de hogeschool ‘work in progress’.

Ook in Vlaanderen zijn de scholen en universiteiten dicht. Afgelopen zaterdag zouden alle Antwerpse hogescholen en de UAntwerpen de deuren openzetten voor een infodag voor toekomstige studenten.

Universiteit Antwerpen ging resoluut voor een volledige online infodag met online infosessies op video en chatondersteuning. De AP Hogeschool Antwerpen organiseerde een virtuele tour.

Foto Pixabay

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

4 Reacties

bert

De hele discussie over leren op afstand toont de enorme kloof tussen schooldirectie/overheid en lespraktijk.
De kinderen GAAN HELEMAAL NIET LEREN OP AFSTAND! Ze gaan leren in de context van hun GEZIN. Zorg dus dat je opdrachten daarvoor geschikt maakt. Dat heeft een aantal voordelen:
– Leraren worden niet opgezadeld met weer een onderwijsvernieuwing.
– Je kunt met slimme opdrachten grote delen van de dag vullen
– Je bent minder afhankelijk van ICT, ik geef Informatica en zelfs dat vak ga ik grotendeels computerloos geven!
– Overleg is binnen gezin, aangevuld met potje facetime/skype met klasgenoot.
– Betrokken ouders vergroten leerrendement, en ze hebben er zelf ook nog iets aan.
Weest hiermee creatief: kijk wat buiten kan, in de tuin, rond het eten, rond klussen in huis. Zo kun je als ouder de dingen die je toch moet doen als kapstok gebruiken voor leerproces, i.p.v. dat je kinderen steeds als je zelf iets moet doen achter het scherm moet planten.

Juliën Schoonbrood - All You Can Learn (.nl)

Wij (All You Can Learn) hebben zojuist een toolkit opgesteld met praktische handvaten om afstandsleren in te vullen. Hierin leer je o.a. meer over:
– Coachen op afstand
– Het starten van een livestream via YouTube (‘klassikaal lesgeven’ op afstand)
– Het maken van leerzame video’s
– Het maken van een screencast

De toolkit is voor iedereen gratis te downloaden via https://lnkd.in/gU2wm2r ! Ook voor scholen en docenten die (nog) geen gebruik maken van All You Can Learn. De praktische handvaten zijn geschikt voor onderwijs op elk niveau.

Heb je nog vragen over afstandsleren? Laat het weten in de comments van onze LinkedIn post (https://www.linkedin.com/posts/all-you-can-learn1_afstandsleren-lerenopafstand-gratistoolkit-activity-6645254986802569216-5svv) en we proberen je te helpen. Tag ook docenten en anderen die onze toolkit kunnen gebruiken!

Sofia

De intentie van de titel van dit bericht, is meedogenloos. Natuurlijk zijn scholen ‘nauwelijks’ voorbereid om stel op sprong al het lesmateriaal virtueel aan te bieden. Virtualiseren is een process dat jaren duurt, als dat inderdaad al de richting is die nodig wordt geacht om onderwijs duurzaam te laten blijven bestaan, zoals in de berichten hierboven wordt benoemd. Het wordt van basisschool onderbouw leerkrachten verwacht dat ze hun lessen online vormgeven. Het vergt enige creativiteit om te bedenken hoe groepen 1-2-3 op afstand wat bijgebracht kunnen worden. Daar zal een MOOC, of andere op dit moment beschikbare digitale oplossing, niks aan veranderen. Give them a break.

Lex Hupe - videolessen maken

Zeer interessant om de heftige reacties te lezen. Het maken van afzonderlijke content, om te neginnen met instructiefilmpjes, heeft een paar krachtige voordelen. Tijdbesparing door de leraar. Leerlingen kunnen het materiaal overal en altijd zien, en herhalen zoveel ze maar willen. Juist de combinatie fysiek en online leren is het meest krachtig. Hoog tijd om ‘flipdeklas’ geheel te integreren in de lespraktijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond